Contraste herlanceert vroegere LetterGen als SmartDigiDocs
SmartDigiDocs is de naam waaronder Contraste de voormalige LetterGen-software voortaan commercialiseert: als een bredere ‘customer communication management’ oplossing.
Maar eerst een stukje geschiedenis. Het verhaal start zelfs al in 1998, toen een grote Belgische bank software zocht om documenten aan te maken en te beheren: VarE-Docs werd geboren. In 2006 werd het product volledig herschreven door het toenmalige BTR Services dat het in 2008 herdoopte naar LetterGen en als een spin-off in de markt zette. In 2013 werd dat herdoopt naar Connective om in 2022 opnieuw van eigenaar te veranderen: het Amerikaanse Nitro kocht de software.
Maar vorig jaar besloot Contrast Consulting om het product over te kopen van Nitro. Dat was geen grote schok voor heel wat klanten – vooral in België en Nederland – want Contraste verzorgde dikwijls al de ondersteuning en andere diensten. En Contrast Consulting wordt geleid door Luc Vandergoten: de eigenlijke oprichter van LetterGen. Oftewel: de software is na lange omzwervingen weer in handen van de originele eigenaars. ‘En dat stelt toch heel wat klanten gerust’, merkt Vandergoten op. ‘Ook andere teamleden zijn ex-LetterGen werknemers zoals ook een ontwikkelaar van het eerste uur die opnieuw aangetrokken is. De boodschap is echt dat we er weer helemaal staan én vooral ook: het product opnieuw doorontwikkelen’, klinkt het.
Customer Communication Management
En dat product gaat voortaan als SmartDigiDocs door het leven. ‘Het past binnen de integratorrol van Contraste: we hebben alles in huis om te faciliteren, we hebben consultants, een goed contact met de markt, een near shore development factory in Tunesië, en we evolueren ook meer naar managed services. Dit onder Contraste verder ontwikkelen houdt dus zeker steek’, zegt Vandergoten.
SmartDigiDocs is ondertussen een SaaS customer communication management oplossing geworden: een totaaloplossing dus voor het genereren van documenten en de verdere opvolging en afhandeling er van inclusief de nodige flows met digitale handtekeningen. ‘We erfden na de overname meer dan 100 klanten die we ondertussen allemaal naar de Azure-cloud gemigreerd hebben. En ondertussen werken we ook weer aan een roadmap om het product extra functionaliteit te geven’, aldus Vandergoten.
Gestroomlijnde verwerking van documenten
Vandergoten benadrukt dat SmartDigiDocs ondertussen al een end-to-end oplossing is voor documenten. Vertrekkende vanuit templates kan je bijvoorbeeld definiëren wie een document kan bewerken, valideren, en moet handtekenen. MyOrchestrator is de module die daarvoor zorgt en die ook de nodige API’s aanstuurt voor bijvoorbeeld archivering of e-mail. ‘MyOrchestrator regelt eigenlijk de samenwerking in je organisatie. We bouwen daarbij voort op Microsoft 365, maar daar stopt het niet bij’, zegt Vandergoten nog. Zo wordt momenteel ook bekeken of AI geïntegreerd kan worden. En ook het automatisch genereren van opvolgberichten via verschillende kanalen is een aandachtspunt. E-mail is een logisch kanaal, maar ook sms of WhatsApp en Slack zijn in theorie mogelijk.
Voor Contraste betekent SmartDigiDocs een extra eigen product – met recurring SaaS-inkomsten – in de portfolio, naast onder meer Apiz: een erp-van Audaxis die onder meer in Frankrijk belangrijk is. ‘Sinds mei hebben we al zes nieuwe klanten aangetrokken, rechtstreeks of via partners, in België, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië. We werken ook hard om nieuwe partners te vinden. Ondertussen hebben we al Leadstreet (een Hubspot-integrator, nvdr) en Arco aangetrokken’, besluit Luc Vandergoten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier