Business Objects zet in op ‘Enterprise Information Management’
In de wereld van Business Intelligence (BI) is Enterprise Information Management (EIM) de weg die Business Objects wil bewandelen. Op de eerste Europese gebruikersconferentie, Insight Europe, licht het bedrijf de nieuwe strategie toe.
Na de officiële bekendmaking van de overname van het Amerikaanse data quality-bedrijf Firstlogic van vorige maand kan Business Objects open kaart spelen: volop inzetten op EIM. EIM is een alomvattend concept voor het volledige proces van het opkuisen en organiseren van data en het virtueel en/of fysiek samenbrengen van die gegevens om daaruit correcte en consistente rapporten te puren. Een end-to-end oplossing dus. Business Objects heeft hiervoor op de eerste Europese gebruikersconferentie in Cannes een gamma producten en diensten naar voren geschoven.Daaronder zit een suite voor beheer van datakwaliteit (voortgesproten uit de know-how van Firstlogic) en het reeds bestaande Data Integrator om aan ETL (“extract, transform, load” uit verschillende bronnen van data) te doen. Daarnaast is er het nieuwe Data Federator om virtueel gegevens uit tal van bronnen samen te voegen en snel queries uit te voeren. De Metadata Manager toont op een bevattelijke manier vanwaar de data afkomstig zijn en hoe ze in de BI-rapporten zijn terechtgekomen.”De EIM-strategie is ontstaan uit een nood die we voelden bij de klanten,” legt Pascal Clément, Vice President Data Integration bij Business Objects voor de EMEA-regio ons uit. “Naarmate BI meer en meer doordringt in het hele bedrijf groeit de vraag naar degelijke rapportering op basis van degelijke data. BI moest effectiever. Dat is niet toegeven dat we vroeger fout zaten, het is eerder een logische evolutie van de technologie en de eisen die klanten daaraan stellen.”Het EIM-verhaal is echter nog maar net begonnen, geeft Clément toe: “Met de overname van Firstlogic hebben we daar wel wat klanten gewonnen, voor het merendeel Amerikaans. Maar de Europese markt staat wat data quality betreft nog in zijn kinderschoenen, omdat er geen echt grote speler is. Daarom is het moeilijk vooruit te blikken in welke mate EIM big business wordt. We hebben zeker nog punten waarop we ons EIM-portfolio kunnen uitbreiden. Dat zullen we in de komende maanden dan ook doen, ook door nieuwe overnames.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier