CeBIT op zoek naar tweede adem

CeBIT, de grootste technologiebeurs ter wereld, heeft te lijden onder een tanende populariteit, waardoor organisator Deutsche Messe zich genoodzaakt ziet om een nieuwe koers te varen. De editie van 2008 moet overzichtelijker zijn, wil meer vlees om het been hebben, en richt zich duidelijker tot de eindgebruiker. Belgische bedrijven laten de beurs steeds vaker aan zich voorbij gaan.

CeBIT, de grootste technologiebeurs ter wereld, heeft te lijden onder een tanende populariteit, waardoor organisator Deutsche Messe zich genoodzaakt ziet om een nieuwe koers te varen. De editie van 2008 moet overzichtelijker zijn, wil meer vlees om het been hebben, en richt zich duidelijker tot de eindgebruiker. Belgische bedrijven laten de beurs steeds vaker aan zich voorbij gaan.

CeBIT is nog steeds de grootste vakbeurs ter wereld, maar toch laten grote spelers zich steeds vaker opmerken door hun afwezigheid. Vorig jaar nog stuurde Nokia zijn kat, iets wat enkele jaren geleden totaal ondenkbaar was. Toegegeven, heel wat internationale beurzen krijgen klappen, maar dat CeBIT evolueert van een wereldgebeuren naar een in hoofdzaak Europese aangelegenheid, is ook managing director Alexander Wurst niet ontgaan.

Hoog tijd dus voor een nieuwe formule, moeten ze gedacht hebben in Hannover. De editie van volgend jaar, die plaatsheeft van dinsdag 4 tot zondag 9 maart, moet efficiënter, korter en gevarieerder worden. “CeBIT 2008 zal overzichtelijker zijn, scherper van profiel, en inhoudelijk interessanter”, beloofde Wurst op de jaarlijkse persbijeenkomst. En opvallend: hoewel Wurst het niet met zoveel woorden wil gezegd hebben, moet het geheel ook aantrekkelijker zijn voor de ‘doordeweekse consument’.

Voortaan zal CeBIT worden ingedeeld volgens drie grote thema’s: ‘Business Solutions’, ‘Public Sector Solutions’ en ‘Home & Mobile Solutions’. Om de beurs efficiënter te maken, zal ze voor het eerst van dinsdag tot zondag plaatsvinden. “Dat moet vooral de exposanten ten goede komen, omdat het weekend niet meer in het midden van het evenement valt”, verduidelijkt de directeur.

Ook inhoudelijk wil Deutsche Messe het geweer van schouder veranderen. Het centrale thema is een beetje voorspelbaar ‘Green IT’, “maar we streven sowieso een grotere verscheidenheid aan onderwerpen na”, aldus nog de directeur. “Een voorbeeld hiervan is de integratie van de congresbeurs TeleHealth, die vorig jaar erg hoge ogen gooide.”

Nieuwe thema’s zijn onder meer ‘Consulting & Services’, ‘Learning & Knowledge Solutions’ en ‘Design: driving innovation’. Tenslotte wordt er ook een heuse ‘vrouwendag’ georganiseerd, en mag Frankrijk zich ‘partnerland’ noemen.

Over het exacte aantal exposanten die al toegezegd hebben, bleef Wurst aan de oppervlakte. “We merken geen stijging, maar dat komt toch ook door de markt. Als een grote speler zoals Microsoft op een jaar tijd bijna 100 bedrijfjes overneemt, merken wij dat ook aan het aantal inschrijvingen.”

Dat die redenering eigenlijk weinig steek houdt, vond ook Gabor Becski van Flanders Investment & Trade (FIT), het Vlaamse agentschap voor internationaal ondernemen. “Voor een plaatsje op 3GSM in Barcelona wordt er gevochten tegenwoordig, en ook de IFA-beurs in Berlijn kan jaar na jaar meer ondernemingen bekoren.”

Overigens wordt ook de interesse van de Belgische spelers voor CeBIT steeds kleiner. Topcom heeft intussen afgehaakt, en ook Vasco twijfelt aan het nut van een standje in Hannover. “Officieus hebben zich nog maar 14 bedrijfjes aangemeld”, weet de man, “en heel wat spelers komen veel te laat met hun kandidatuur. De desinteresse is erg groot, jammer genoeg. Vlaamse it-bedrijfjes zouden vanaf dit jaar zelfs voor één dag van onze stand kunnen gebruik maken, maar zelfs in zo’n flexibele formule blijkt het erg moeilijk om de kleintjes warm te maken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content