Chinees sociaal netwerk Tencent haalt Facebook in

Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Tencent is het eerste Aziatische bedrijf dat meer dan 500 miljard dollar waard is. De marktwaarde van het Chinese bedrijf, dat het vooral van zijn sociale netwerk en games moet hebben, is nu bijna zo groot als die van Facebook.

Het Chinese Tencent is op de beurs sinds maandag 511 miljard dollar (435,5 miljard euro) waard. Daarmee breekt het als eerste door de grens van de 500 miljard dollar om tot een clubje te horen waar vooral Amerikaanse techgiganten als Apple en Amazon in zitten. Het haalt zo ook bijna grote concurrent Facebook in, dat op 522 miljard dollar zit.

Het bedrijf, dat al negentien jaar bestaat, is dan ook China’s meest waardevolle bedrijf, net voor grote concurrent Alibaba. De waardering komt er een week nadat Tencent zijn kwartaalcijfers voor het derde kwartaal vrijgaf. In die drie maanden maakte het 2,7 miljard dollar winst.

Wat is Tencent?

Tencent is in het Westen minder bekend, maar het is het bedrijf achter China’s grootste sociale netwerk WeChat, en het breidt aan sneltempo uit in Zuid-Oost Azië, niet toevallig een van de grootste groeimarkten van het moment. Die WeChat, een van de populairste chatprogramma’s in Azië, heeft 980 miljoen maandelijkse gebruikers en is de voorbije jaren uitgegroeid van een simpel chatprogramma tot een all-in-one platform, met onder meer een component voor elektronische betalingen, WeChat Pay.

Tencent doet, net als concurrent Facebook, ook zijn best om uit te breiden naar andere technologieën. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld een variant op Spotify: Tencent Music, en een videostreamer Tencent Videos.

Een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor het bedrijf zijn echter (mobiele) games, die het zelf produceert, maar die vooral in Azië gekend zijn. Om ook richting Europa en de VS te trekken, nam het vorig jaar het Scandinavische Supercell over, maker van het hier dan weer wel pijnlijk populaire Clash of Clans en Hay Day. Ook Riot Games, het bedrijf achter van het game League of Legends, is sinds 2015 eigendom van Tencent.

Nog in het portfolio van Tencent: aandelen in Tesla, Snap (het bedrijf achter Snapchat), de Indiase start-up Flipkart, gezondheidsportaal Practo en de Aziatische Uber-concurrent Ola. Het bedrijf heeft bovendien vingers in meer sci-fi achtige technologieën, zoals vliegende auto’s, maandrones en asteroïde-mijnbouw.

En nu, de wereld

Tencent lijkt dan ook sterk op weg om zijn wereldwijde zaken uit te breiden en bijvoorbeeld een stevige concurrent te worden voor Facebook en diens dochterbedrijf WhatsApp. Of westerlingen dat ook gaan lusten, is een andere vraag. Het krijgt namelijk ook kritiek te verwerken, die misschien typerend is voor een Chinees bedrijf. Zo was WeChat een van de belangrijkste platformen die van hogerhand gecensureerd werden in de aanloop naar het Nationale Congres van de Communistische Partij in China, enkele weken geleden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content