Cisco herstructureert consumer-afdeling
Cisco reorganiseert haar consumentenactiviteiten: een beslissing die moet gezien worden als een eerste stap om het schip weer helemaal op koers te brengen. De meest ingrijpende maatregel is het stopzetten van de productie van de Flip-videocamera’s, waardoor 550 banen verdwijnen. Daarmee geeft Cisco indirect toe dat de overname van Pure Digital – de toenmalige producent van Flip – anders uitgedraaid is dan verwacht. In maart 2009 betaalde Cisco nog 590 miljoen dollar voor het bedrijf. Door de productie nu stop te zetten, wil Cisco de rendabiliteit van het bedrijf opnieuw opdrijven.
Cisco reorganiseert haar consumentenactiviteiten: een beslissing die moet gezien worden als een eerste stap om het schip weer helemaal op koers te brengen. De meest ingrijpende maatregel is het stopzetten van de productie van de Flip-videocamera’s, waardoor 550 banen verdwijnen. Daarmee geeft Cisco indirect toe dat de overname van Pure Digital – de toenmalige producent van Flip – anders uitgedraaid is dan verwacht. In maart 2009 betaalde Cisco nog 590 miljoen dollar voor het bedrijf. Door de productie nu stop te zetten, wil Cisco de rendabiliteit van het bedrijf opnieuw opdrijven.
De aangekondigde herstructurering komt niet helemaal onverwacht. Analisten hadden al verscheidene keren kritiek geuit op de consumer-afdeling die onvoldoende geïntegreerd zou zijn met de hoofdactiviteiten van Cisco: de traditionele routers en switches business. En eerder deze maand gaf ceo John Chambers zelf in een interne memo schoorvoetend toe dat de operationele uitvoering binnen het bedrijf niet loopt zoals het zou moeten. Het bedrijf zou volgens Chambers te traag zijn in het uitvoeren van de gekozen strategie. In de memo waarschuwde hij het personeel ook over “targeted moves” in de komende weken.
Dat uitgerekend de Flip-divisie sneuvelt – en bijvoorbeeld niet verkocht wordt – duidt op de druk die op Cisco’s schouders rust. Het toestel heeft altijd al lovende kritieken gekregen en was een van de eerste die ‘handheld-video’ aan een relatief lage prijs mogelijk maakte. Al heeft Flip wel flink wat aan populariteit ingeboet, naarmate steeds meer fabrikanten van smartphones ook aandacht kregen voor mobiele video.
Niet alleen Flip
Naast het schrappen van Flip, gaat Cisco ook de ‘home networking business’ herbekijken (met onder meer de Linksys-routers). In een korte persmededeling houdt Cisco het hieromtrent op “het zoeken naar meer rendabiliteit en een betere aansluiting met de netwerking-kernactiviteiten van het bedrijf.” Daarnaast wordt de nog prille umi-productlijn die videoconferencing naar de woonkamer moet brengen, ook geïntegreerd in de ‘Business Telepresence’-portfolio van Cisco. De bedoeling daarvan is om een verkoopsmodel toe te passen via enterprises en service providers. Tot slot wordt ook de Eos media solutions afdeling aangepakt.
Het is duidelijk dat Cisco de toenemende druk van concurrenten zoals HP, Juniper en Huawei voelt. In het jongste kwartaal nam de omzet wel met 6 procent tot maar de winst daalde met 18 procent. Het Cisco aandeel daalde de laatste twaalf maanden met 30 procent. John Chambers wil nu dat het bedrijf opnieuw focust op vijf belangrijke markten, waaronder uiteraard routing & switching, collaboration, datacenter virtualisatie en video.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier