Cloudrecorder Bhaalu lanceert met tegenwind van zenders

© Right Brain Interface
Pieterjan Van Leemputten

Right Brain Interface start met de verkoop van Bhaalu, een videorecorder die alles tegelijk opneemt. Maar de lancering lokt ook reacties uit bij de zenders.

Right Brain Interface start met de verkoop van Bhaalu, een videorecorder die alles tegelijk opneemt. Maar de lancering lokt ook reacties uit bij de zenders.
Bhaalu is een softwarelicentie, stick of tv-box waarmee je (afhankelijk van wat je koopt) zeven tot dertig dagen lang in de tijd programma’s kan opvragen, dit van alle zenders in je tv-abonnement. Hierdoor hoef je niets op te nemen, maar kan je nadien terugblikken, of zelfs filteren om pakweg alle dramareeksen van een bepaalde zender op een rij terug te vinden.

Het toestel zelf neemt niets op, dat gebeurt in de cloud die je zelf huurt. Toch is Bhaalu enkel een toestel en geen dienst. Een boodschap die oprichters Bart Van Coppenolle en Philip Vandormael herhaaldelijk uitdragen. Geen onbelangrijk verschil. Voor een tv-dienst heb je namelijk afspraken nodig met de zenders en concurreer je met Telenet en Belgacom. Bhaalu is daar naar eigen zeggen een verlengstuk van, net zoals een klassieke videorecorder, maar dan in de cloud, onder de rechten van de persoonlijke kopie.

Zo heb je nog altijd een tv-abonnement nodig om de zenders te mogen bekijken. Ook gaat het om een éénmalige aankoop (49 euro voor de tabletversie, 125 euro voor de stick en 365 euro voor de box). Met de vijf euro die je nadien per maand betaalt huur je je eigen cloud (van Amazon) waar de opnames tijdelijk worden bewaard.

Om aan te tonen dat je een tv-abonnement hebt, vraagt Right Brain Interface dat je elke maand je digitale factuur doormailt naar hen. Zo weet het bedrijf of je wel degelijk de programma’s mag ontvangen. Een omslachtige methode, maar zo wil het bedrijf zich wapenen tegen mediabedrijven die beweren dat Bhaalu onrechtmatig tv-programma’s verdeelt.

Het initiatief krijgt trouwens geen hartelijk welkom van VRT en VMMa. In De Standaard reageren beiden dat er geen overeenkomsten zijn voor Bhaalu en dat dat wel nodig is. Verdere stappen worden momenteel bekeken.

Al is dat volgens de oprichters niet aan de orde. “Bhaalu laat je optimaal gebruikmaken van content waarvoor je al betaald hebt via je tv-abonnement” zegt Bart van Coppenolle. In dat opzicht doet Bhaalu niets meer dan wat je vandaag met een digicorder kan. Met uitzondering dat je ook naar programma’s kan terugkeren die een week geleden werden uitgezonden maar je vergat op te nemen.

Het toestel is overigens een Belgisch product. Een 25-tal ontwikkelaars werkten aan de software. Right Brain nam begin oktober nog Jo Van Gorp onder de arm als COO. Afgelopen zomer wist het bedrijf nog zes miljoen euro kapitaal op te halen bij een reeks Belgische investeerders.

En dan nu (geen?) reclame De grote doorn wordt waarschijnlijk het doorspoelen van reclame. Het grote voordeel is dat Bhaalu toelaat om het hele reclameblok in één keer door te spoelen. Maar daar staat tegenover dat je na zestig minuten doorspoelen (in totaal) verplicht bent om opnieuw reclame te bekijken.

In dat kader heeft Right Brain Interface technologie die toelaat om in oude opnames toch nieuwe advertenties te verwerken. Al blijft het wel de vraag of zenders zin hebben om geld te geven aan een bedrijf dat zonder toestemming hun programma’s opneemt.

Onze redactie kon Bhaalu de afgelopen maanden al in preview testen. Het handige is dat je enkel stroom en een internetverbinding (vast of via wifi) nodig hebt nodig hebt. Bhaalu maakt van tv een product waarvan alle content binnen handbereik ligt. De vraag is alleen of de zenders dat kunnen waarderen en of aanbieders als Belgacom en Telenet vroeg of laat geen soortgelijke mogelijkheden zullen aanbieden.

In september brachten we al een uitgebreide test van Bhaalu. Die kan je hier nalezen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content