Compensatie ter waarde van 5 miljoen euro voor Bancontact-panne met Kerst

Worldline nam een reeks maatregelen om handelaars te compenseren voor de panne in het elektronisch betaalverkeer van 23 december 2013. Het gaat om een totale investering van 5 miljoen euro.

Dat berichten de verschillende handelsfederaties Unizo, Comeos en UCM. Het akkoord komt er na overleg met Worldline, de exploitant van het elektronisch betaalverkeer in ons land. De regeling bedraagt zo’n 5 miljoen euro.

Concreet zullen de transactiekosten voor Bancontact-Mister Cash op de twee komende zaterdagen voor kerstmis (in 2014 en 2015) gratis worden voor de handelaars. Dat zou hen zo’n 1,6 miljoen euro moeten opleveren.

Daarnaast zullen kleine handelaars in de toekomst kunnen gebruikmaken van het Tina-systeem, een soort back-upsysteem dat toelaat dat bij een panne van het netwerk nog steeds elektronische transacties kunnen opgeslagen worden. Het eerste jaar is dat gebruik gratis, nadien kan men kiezen voor een abonnement.

Tot slot zou Worldline beloofd hebben om bij een panne na 20 minuten over te schakelen naar de reserveserver. Het bedrijf wil dat tegen eind 2015 realiseren. “De hinder wordt op die manier beperkt tot maximaal 20 minuten”, stellen de handelsfederaties vast. Worldline zou ook haar communicatie met de sector verbeteren.

“Alle maatregelen samen zijn goed voor een totale investering van Worldline van 5 miljoen euro. Comeos, Unizo en UCM zijn tevreden over het akkoord. De afgesproken maatregelen zijn een passende compensatie”, luidt het.

Worldline zelf gebruikt liever niet het woord ‘compensatie’. Ook het bedrag van 5 miljoen euro wil woordvoerder Bram Boriau niet bevestigen. “Voor ons gaat het om een aanzienlijke investering, met de bedoeling om het vertrouwen in de toekomst van het elektronisch betaalverkeer te bevestigen”. De gratis zaterdagen voor kerstmis omschrijft hij als een “promotionele actie”. De woordvoerder beklemtoont nog dat het overleg met de handelsfederaties zeer constructief is verlopen.

Het NSZ, dat eerder nog had berekend dat de panne van het elektronisch betaalverkeer op 23 december voor de handelaars een omzetverlies van 51 miljoen euro betekende, reageerde tevreden op het bereikte akkoord. “De compensaties zijn billijk en Wordline garandeert zwart op wit dat er zal geïnvesteerd worden in hun betaalnetwerk om zulke pannes in de toekomst onmogelijk te maken”. (Belga//MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content