De aha-erlebnis op de Thalys
“Ik moet even de computer resetten”, riep de treinbestuurder om. Niet één keer, maar twee, drie, vier keer tijdens het ritje met de Thalystrein tussen Antwerpen en Amsterdam.
“Ik moet even de computer resetten”, riep de treinbestuurder om. Niet één keer, maar twee, drie, vier keer tijdens het ritje met de Thalystrein tussen Antwerpen en Amsterdam.
De hogesnelheidstrein stopte noodgedwongen, de computer werd heropgestart en de TGV trok zich opnieuw moeizaam op gang. Tot de volgende stilstand in een klein stationnetje. “Een minuutje beste reiziger, effe die dekselse computer weer aan de praat krijgen.” En nee, de brave man was geen spelletje patience aan het spelen. Al werd de patience van de Thalys-gebruiker wel behoorlijk op de proef gesteld. Met de trein zou je er al zijn…
Hebt u dat ook? Die aha-erlebnis. Volgens het woordenboek is een Aha-erlebnis ‘een ervaring waarbij de confrontatie met iets een lichte schok van herkenning geeft’. We hebben wel allemaal wel eens, zelfs honderden keren, onze computer gereset. Ergernis, uiteraard. Het duurt immers altijd wel enkele minuten voor je weer van start bent. Ik ken ook iemand wiens gloednieuwe wagen telkens stil viel omdat het computersysteem faalde. ‘Effe de computer resetten’ riep hij naar de woedende file wachtende wagens achter hem.
Maar een aha-erlebnis heeft ook een tweede betekenis: ‘plotseling dagend inzicht in een probleem waarvan men de oplossing lang gezocht heeft’. Misschien moet er toch wat meer tijd gestoken worden in het testen van software-oplossingen. Op voorhand grondig debuggen is misschien geen slecht idee indien men computersystemen aanspreekt voor transportdoeleinden. Er hoeft niet zonodig een ‘service pack’ na de lancering bij. Laat het al grondig foutloos werken voordat het in de ‘train train quotidien’ gegooid wordt. In die zin is kan de aha-erlebnis inderdaad tot inzicht leiden… hoop ik.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier