Nog niet zo lang geleden werden de cio en zijn team in de eerste plaats gezien als een kostenpost, een noodzakelijk kwaad om het bedrijf goed te laten draaien.
Nadat de cio de rang van ‘business enabler’ behaalde om de service te bieden die de business nodig heeft, is hij uitgegroeid tot de motor van de bedrijfsstrategie, dankzij de technologie en vooral de snelheid waarmee hij evolueert. En de trend gaat zelfs nog verder, want de cio wordt beschouwd als één van de belangrijkste initiatiefnemers van deze strategie.
Deze paradigm shift heeft de knowhow van de cio beïnvloed: naast zijn visie op de technologie en de ontwikkelingen ervan, legt hij nu vaardigheden aan de dag op het vlak van marketing, business analyse, business processes,…
CIO versus CMO: of wanneer technologie de marketing van het bedrijf ondersteunt
Het is voor niemand nog een geheim dat het digitale tijdperk de marketing op zijn kop zet. Door de continue analyse van de invloed van de datastroom (crm & big data) op het gedrag van klanten wanneer ze via hun mobiele toestellen of op sociale netwerken in interactie komen, kunnen we bijna in real-time de beloftes en het aanbod van de onderneming bijsturen.
De perceptie van een communicatiecampagne kan in real-time worden gemeten. De relevantie van de berichten gaat er sterk op vooruit dankzij de kennis van de doelgroepen. Het hele ecosysteem van de klant/leverancierrelatie is aan het veranderen.
CIO versus CFO: of wanneer technologie het beheer van het bedrijf ondersteunt
De vereenvoudiging van de algemene bedrijfsprocessen via digitale workflows heeft een ongeziene dynamiek en responsiviteit teweeggebracht in de besluitvorming. Omdat databases voortdurend dichter bij elkaar komen, zorgen dashboards ervoor dat de onderneming in goede banen geleid wordt.
CIO versus CTO: of wanneer technologie de productlijnen van het bedrijf ondersteunt
De productieketens, gaande van de aanvoer tot de distributie, worden gecontroleerd door het informatiesysteem om de doeltreffendheid en efficiëntie te verhogen.
Tegelijkertijd beschikken de bedrijven over een schat aan informatie die hen, als ze goed gebruikt wordt, hen het vernieuwingsvermogen geeft dat onontbeerlijk is om te overleven.
Wat deze verschillende functies binnen de organisatie gemeen hebben, is dat ze alle gegevens beheren, analyseren en benutten. Alleen het einddoel is verschillend. Het informatiesysteem is uitgegroeid tot het centrale punt van elke organisatie. De integriteit, vertrouwelijkheid en toegankelijkheid worden beheerd als kroonjuwelen en staan borg voor de duurzaamheid van de activiteit.
Als de CXO’s geïsoleerd in hun toren blijven zitten, zullen ze de trein van de digitale uitdaging missen.
De RTBF ontsnapt uiteraard niet aan deze belangrijke trends; in sommige opzichten zou ze die zelfs overtreffen. Het acroniem cio wordt trouwens niet gebruikt. De titel op mijn visitekaartje luidt: ‘directrice générale des technologies et exploitation’.
De digitale transformatie van het instituut heeft ons aangezet om onze sterke technologische krachten te bundelen in één enkele entiteit die zowel de core business van de RTBF, namelijk content creëren, als de it in het algemeen ondersteunt. Alles wat te maken heeft met technologie valt onder mijn verantwoordelijkheid, zowel op het vlak van het informatiesysteem als de productie- en distributieketens van de verschillende media.
Sinds de oprichting van de organisatie in 2009 zit ik in het directiecomité. Zo ben ik betrokken bij alle oriënteringen en beslissingen van de onderneming. Een groot deel van de strategie is gebaseerd op technologische ontwikkelingen, en de daaruit voortvloeiende projecten worden toevertrouwd aan mijn team.
Mijn toekomstvisie is dat de trend zich bij de RTBF nog zal versterken, net als elders. De gegenereerde datavolumes worden zo beheerd dat de lezing en interpretatie van de gegevens moeten worden gecentraliseerd in een enorm groot datawarehouse dat alleen door een cio in toom kan worden gehouden.
Technologie is overal terug te vinden; ze ondersteunt een groeiend aantal moderne bedrijfsprocessen. Er bestaan nog wel silo’s, maar dat zijn slechts overblijfselen van een organisatie die gedoemd is te verdwijnen. Als de cxo’s geïsoleerd in hun toren blijven zitten, zullen ze de trein van de digitale uitdaging missen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier