De parels aan de Belgische CA-kroon
Sedert twee jaar waait een nieuwe wind door CA, met onder meer de invoering van zes productlijnen.
Die wind is ook te voelen bij de Belgische dochter, die een nieuwe country manager mocht verwelkomen jong, extern (hij startte in Belgi Bea op), Belgisch en tweetalig. Een gesprek met Alain Stas, die de touwtjes nu zes maanden in handen heeft.De jongste twee jaar onderging de CA-groep een ware gedaantewisseling. Er werden zes merken uitgedokterd, die de grote productlijnen bundelen. Het bedrijf heeft ook aan zichzelf gesleuteld en wil via een eigen customer relationship organisation (CRO) meer naar zijn klanten luisteren. Op financieel vlak tenslotte werd een nieuw model gentroduceerd weg met langlopende contracten ten gunste van flexibele huur. Ook nieuwe boekhoudpraktijken deden hun intrede. Een en ander is er gekomen op initiatief van Sanjay Kumar, de opvolger van Charles Wang.Andere belangrijke evolutie een uitklaring van de positie tegenover de partners, met bovendien een versterking van sommige partnerships. Dat geldt met name voor segmenten als beveiliging, storage en modeling tools, waren wij volledig afhankelijk geworden van het indirecte kanaal, zo stelt Alain Stas.Het nieuwe CA wil duidelijk een stap zetten richting klanten. En alhoewel het bedrijf zijn grootste klanten vrij goed kent, is de productcatalogus zo uitgebreid dat nieuwe opportuniteiten opduiken. Zo vernoemt Stas nieuwe contracten bij de NMBS, die de producten BrightStor (storage) en eTrust (beveiliging) in huis haalde, na een historiek als Unicenter-gebruiker. Andere namen zijn onder meer Mastercard Europe, Euroclear en Sonaca.Niet alleen de uitgebreide CA-catalogus viel bij Alain Stas in de smaak, ook de financile stabiliteit van de groep. Zo heeft hij het over een 5% omzetgroei wereldwijd, een sterke cashflow en een steeds kleinere schuldenlast.In Belgi (dat nu eindelijk een echte plaatselijke baas krijgt, na twee jaar van tussenoplossingen) zou CA vorig jaar een omzet geboekt hebben van 38 miljoen euro (met een honderdtal medewerkers). En hielden wij een winst vr belastingen over van 8 miljoen euro, zo stipt hij nog aan.Nog parels aan de CA-kroon zijn volgens Stas de kwaliteit van het Belgische team, waarvan de productiviteit tot de hoogste behoort binnen de groep. Om maar te zeggen dat CA heel wat in zijn marge heeft. Die sterke punten moeten wij nu aanwenden voor het aanboren van nieuwe markten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier