De reden voor de terugvallende iPad-verkoop? ‘De iPad werkt té goed’

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Volgens een analist zijn niet de toenemende concurrentie of de goedkopere tabletprijzen de reden van de daling in iPad-verkopen, maar wel de goede kwaliteit van de iPad, die lang meegaat waardoor gebruikers minder snel een nieuwe kopen.

Apple verkocht in het voorbije kwartaal 13,3 miljoen iPads, een daling van 9 procent en een grotere afname dan voorspeld. De tech-reus uit Cupertino heeft nu een marktaandeel van 27 procent op de tabletmarkt, in 2012 had ze nog 60 procent in handen.

Redenen voor die afname zouden de toenemende concurrentie en de goedkopere prijzen van concurrerende tablets kunnen zijn. Maar analist Benedict Evans van het in Sillicon Valley gevestigde investeringsbedrijf Andreessen-Horowitz zoekt de oorzaak elders. ‘De iPad is té goed’, stelt hij tegenover Business Insider.

Volgens Evans is de levensduur van een iPad namelijk twee keer zo lang als die van een goedkopere Android-tablet: twee jaar voor de iPad, één jaar voor Android.

Android-gebruikers snellen dus vlugger weer naar de winkel om een nieuwe tablet aan te schaffen, terwijl Apple-gebruikers hun iPad minder snel hoeven te vervangen door een nieuwe, redeneert de analist.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content