De smartphone-trends voor 2014

Nooit zaten jongeren zo veel op sociale media als in 2013. Nu luidt de vraag welke grote trends in 2014 zullen standhouden en opkomen. Hier zijn alvast enkele speculaties.

2013 was het jaar waarin Twitter de kloof op Facebook verkleinde, de selfie alomtegenwoordig werd en Snapchat miljoenen foto’s verpulverde. Nu luidt de vraag welke grote smartphone-trends in 2014 zullen standhouden en opkomen. Hier zijn alvast enkele speculaties.

De sms verliest terrein De sms als voornaamste communicatiemiddel is waarschijnlijk geen lang leven meer beschoren. In de Verenigde Staten gebruikt 65% van de jongeren met een smartphone vaker de zogeheten ‘messaging apps’ om te communiceren dan de sms-functie. Sms’en kost geld, berichten sturen via messaging apps als WhatsApp kost je met een data-abonnement niets.

Toch zal het in België nog een hele tijd duren eer we de sms echt begraven. Onze operatoren bieden vaak abonnementen met onbeperkt sms’en aan, waardoor Belgische jongeren minder de nood voelen om over te schakelen op apps. Het voordeel van die apps speelt vooral in het buitenland, waar de sms wel weer duurder is.

Meer beeld, minder tekst De visuele sociale media winnen aan populariteit. De in België aanvankelijk kleine Tumblr, Pinterest, Instagram en Vine schoten in 2013 de hoogte in, en ook de klassieker Youtube bleef groeien. Terwijl het visuele op sociale media als Myspace, Netlog en Facebook deel uitmaakt van een groter geheel, is het voor bovengenoemde diensten een doel op zich.

Als het van Alvin Toffler afhangt, is deze prentjestrend nog niet aan zijn proefstuk toe. De inmiddels 85-jarige futuroloog schreef in 1970 al in zijn werk ‘The Future Shock’ dat de mens door de snelle technologische veranderingen met een overdaad aan informatie te kampen zou krijgen. De oplossing: data visualiseren. Dat zal in 2014 meer dan ooit gebeuren. Niet enkel op sociale media, maar eveneens in praktische toepassingen, zoals een interactieve handleiding.

Minder persoonlijke informatie Omdat er tegenwoordig meer foto’s dan tekst verschijnen, zullen jongeren steeds minder over zichzelf vertellen. In plaats van lange status-updates op Facebook te schrijven, beperken ze zich meer en meer tot de karige 140 Twitter-tekens of korte onderschriften bij Instagramfoto’s.

Bovendien gaat het tieners tegenwoordig meer om het delen van interesses dan om het delen van alledaagse, persoonlijke info. Op sociale media als Tumblr en Pinterest recycleren ze tenslotte meestal mooie of interessante posts van andere mensen.

Geen permanente afdruk Het besef dat wat je op het internet plaatst nooit verdwijnt, dringt bij jongeren langzaamaan door. Dat ze tegenwoordig enige voorzichtigheid aan de dag leggen, blijkt onder andere uit het grote succes van Snapchat. In die app verdwijnen de foto’s, video’s en berichten die je doorstuurt na tien seconden van je scherm én van de servers van Snapchat zelf.

Dat in zo’n idee toekomst schuilt, besefte ook Facebook. Die wilde Snapchat eind dit jaar voor 3 miljard dollar opkopen. Snapchat bedankte echter vriendelijk. Een veelzeggende beslissing, want dat betekent dat van apps zonder permanente afdruk in 2014 een enorme groei wordt verwacht. (LR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content