De vluchtigheid van sociale media

What goes up fast can come down fast. Dat lijkt van toepassing op sommige sectoren in de internet industrie en met name een deel van de “social media”-industrie: Facebook, de evolutie van MySpace, Netlog, het (tijdelijk?) dalende gebruik van Foursquare of deze week nog de aankondiging van App.net als reclamevrije alternatief voor Twitter.

What goes up fast can come down fast. Dat lijkt van toepassing op sommige sectoren in de internet industrie en met name een deel van de “social media”-industrie: Facebook, de evolutie van MySpace, Netlog, het (tijdelijk?) dalende gebruik van Foursquare of deze week nog de aankondiging van App.net als reclamevrije alternatief voor Twitter.

De laatste jaren hebben we een explosie gezien van allemaal “succesvolle” bedrijven die aanvankelijk groeien als kool en waarderingen krijgen die vaak duizelingwekkend zijn. Veelvouden van de (toekomstige) omzet zijn gemeengoed in tegenstelling tot wat we vroeger als normaal achtten zoals een veelvoud van de winsten of toegevoegde waardecreatie (EbitDa).

Investeerders die in de eerste (A tot C) investeringsronden van de ontwikkeling van deze bedrijven investeren, realiseren in de meerderheid van de gevallen een “meer dan behoorlijk” rendement. In die mate zelfs dat de meerderheid van de initiële investeerders er bij een beursgang grotendeels uitstapt bij elke opportuniteit. Daar moeten toch goede en minder goede redenen voor zijn.

Nogmaals: What goes up fast can come down fast. Stuk voor stuk kennen deze bedrijven een steile opgang van het gebruik en wordt iedereen opgejaagd door de adviezen van onder andere opiniemakers, experten, bekenden en ambassadeurs. De barrière om de dienst te gebruiken is vaak onbestaande. Na een initiële, soms overdreven, ‘gebruik’ van die nieuwe diensten raken de gebruikers vaak ontgoocheld. Anderzijds moeten deze succesvolle bedrijven na een eerste contact met de realiteit van de beurs, vaak acties ondernemen om de aandeelhouders de beloofde rendementen te brengen. Er moeten onpopulaire maatregelen genomen worden, zoals het lanceren van abonnementen (freemium modellen) of bijkomende intrusieve advertentievormen. De gebruiker wordt dan plots mondiger en op dat moment komen nieuwe alternatieven op de proppen. Het veranderen van “social netwerk” blijkt dan ook niet zo moeilijk te zijn met alle gevolgen van dien.

Moet men niet opnieuw kijken naar wat de werkelijke waarde is, die gerealiseerd wordt, welk probleem er opgelost wordt, wat de barrière is om klanten te werven en wat de barrière is om klanten te verliezen? Op dit moment zie ik zo niet veel opportuniteiten. Begrijp me niet verkeerd: sociale netwerken zullen blijven, ik zal sommige absoluut blijven gebruiken, maar zullen het dezelfde blijven? Dat is de vraag…

Stijn Vander Plaetse (@stijnvdplaetse) Stijn Vander Plaetse is momenteel consultant. Hij heeft een verleden als ceo van Certipost en Vice President Innovation bij Belgacom.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content