deJuristen gaan webshops doorlichten

© Thinkstock
Pieterjan Van Leemputten

Met een nieuwe e-commerce award wil deJuristen meer aandacht voor het juridische aspect van webwinkels.

Het is geen wedstrijd voor de mooiste, grootste of technologisch beste webshop. Wel kijkt de Legal Shop of the Year naar de mate dat webwinkels voldoen aan de huidige wetgeving rond privacy, cookies en consumentenrechten voor bij online verkoop.

“De wetgever probeert steeds meer de online wereld te reguleren op dezelfde manier als zij dat in de offline wereld doet,” zegt Matthias Dobbelaere-Welvaert, managing partner van DeJuristen. “Dat is vragen om problemen. Niettemin moeten we de realiteit onder ogen zien, en proberen het beste te maken van de regels an sich. En dat is precies waar deze nieuwe award voor staat.”

Wel moeten we nuanceren dat deJuristen niet de enige is die webshops controleert. Zo hebben Unizo, SafeShops en BeCommerce ook hun eigen label. Ook deJuristen zelf hebben ook al een tijdje Mylabel. Maar de verkiezing gaat verder dan enkel een juridische checklist. “We focussen ons meer op de algemene juridische indruk van de webshop. Dit zorgt ervoor dat de webwinkel niet stopt bij enkel wat juridische documenten in de footer van de website, maar er ook écht iets mee doet in haar communicatie en op de hoofdpagina’s van de site.”

Deelnemen aan de wedstrijd is gratis. Een dergelijke award heeft volgens het juridisch advieskantoor als meerwaarde dat consumenten een webshop sneller vertrouwen wekt en dus makkelijker verkoopt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content