Dell.com reset wachtwoorden na hackpoging

Pieterjan Van Leemputten

Hackers hebben geprobeerd om klantgegevens bij Dell te stelen. Uit voorzorg heeft het bedrijf alle wachtwoorden gereset.

De hack werd al op 9 november ontdekt maar Dell wachtte tot nu om het incident publiek te maken. Sinds 14 november moet wie inlogt een nieuw wachtwoord kiezen, maar het bedrijf vertelde klanten toen niet dat dit omwille van een cyberincident was.

Volgens het bedrijf heeft het geen bewijzen gevonden dat de hackers ook effectief met klantgegevens aan de haal zijn gegaan, al kan het dat ook niet volledig uitsluiten. De daders zouden daarbij gekeken hebben naar namen, emailadressen en verknipte wachtwoorden.

Het is opmerkelijk dat de computergigant bijna drie weken wacht om klanten in te lichten. Het bedrijf geeft aan dat het meteen de ordediensten heeft gecontacteerd, maar volgens een bron die Reuters sprak waren er geen vereisten om het incident publiek te maken, al besluit het dat nu alsnog te doen.

Hoeveel klanten er mogelijk getroffen, of dat het om het volledige klantenbestand gaat, maakt Dell niet bekend. Ook Belgische klanten die online kopen bij Dell doen dat via Dell.com en ook hen wordt aangeraden om hun wachtwoord te veranderen. Wel zouden er nooit betaalgegevens zijn blootgesteld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content