Derde van Belgen staat open voor sms-reclame
Zolang de informatie interessant is en afkomstig van een duidelijke en gekende afzender willen Belgen best sms-reclame dulden. Bijkomende voorwaarde is dat ze zelf kunnen bepalen hoeveel reclame er binnenkomt. Dat blijkt uit een bevraging van Insites Consulting.
Goed nieuws voor de reclamemakers: het is niet de gesponsorde informatie die een probleem vormt voor de Belgische gsm-bezitter, maar eerder de onduidelijkheid over wie het bericht verstuurt of de onbenullige inhoud. Als die storende elementen zijn weggewerkt, zegt eenderde van de Belgen best sms-reclame te willen ontvangen. Opvallend is dat als daarvoor een vergoeding wordt gevraagd, 95 procent afhaakt. Ook wil de ontvanger natuurlijk voordeel halen uit gesponsorde sms’jes: verkeersinformatie, het weer of een kortingbon voor een aankoop.Uit het onderzoek blijkt voorts dat 4 op de 10 Belgen met een gsm al eens deelnamen aan een sms-wedstrijd die aangekondigd stond in een traditionele advertentie. Ook blijkt 7,5 procent van de Belgen (600.000 mensen) ‘gevorderde gebruiker’ te zijn: ze kopen aan via hun gsm, ze betalen parkeerplaatsen met hun gsm, gebruiken hun mobieltje als afstandsbediening en doen aan mobiel bankieren. België loopt daarmee licht achter op z’n buurlanden.