Deze Belgen zijn vertegenwoordigd op het Mobile World Congress

© Reuters
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

De Belgische stand op het Mobile World Congress is voller dan ooit. Een overzicht.

De tijd is voorbij dat Wallonië, Vlaanderen en Brussel apart optrokken naar het Mobile World Congress. Flanders Investment & Trade, Brussels Invest & Export en het Agence Wallonne à l’Exportation spannen hier nu al flink wat jaren samen om hun klanten-bedrijven een relatief goedkope uitstalling te bezorgen. Het unieke verkoopargument van de Belgische stand is uiteraard Belgian Beer – na de werkuren weliswaar.

Maar ook zakelijk heeft België een aantal sterkhouders op deze beurs.

Er zijn netwerkspecialisten zoals Escaux, met nu al.55 medewerkers en 6,7 miljoen euro omzet (+41%). Zij maken van je mobieltje een ‘unified communication’ Cloud Phone, zonder dat je je bestaande centrale eruit moet gooien. Orange, Proximus en Tele2 zijn er klant, net als Airbus Defence & Space, Irisnet, RVA, Smals, Colruyt en anderen.

Imec, met een grote afdeling in energiezuinige communicatiechips, heeft hier een zeer drukke afsprakenagenda.

Mondial Telecom, het bedrijf van José Zurstrassen, promoot zijn 4Talk, in Vlaanderen bekend als de Triiing-app van Telenet.

Commsquare, van CEO Stefan Engels, is in Belgiê bekend als consultancy dat de ontvangstkwaliteit van mobiele netwerken meet. Het heeft ook kantoren in Groot-Brittannië en Griekenland. PTM Group van Pieter Vagenende ontwerpt onder meer gsm-masten en heeft ook al een bedrijf in Zwitserland.

Jamo Solutions, de pionier voor testen van mobiele apps uit Tienen, breidde in 2013, het laatst gepubliceerde boekjaar, nog aanzienlijk uit.

Pecuniaire troeven

In mobiele betalingen heeft Vasco Data Security uit Wemmel er een bumperjaar opzitten. Vasco won onlangs nog belangrijke contracten voor mobiele Digipassen bij Japanse banken. Clear2Pay, nu deel van het Amerikaanse FIS, promoot hier zijn testoplossingen voor mobiele betalingen, een hot topic sinds Apple achter NFC-betalingen is gaan staan. Monizze, een investering van Grégoire de Streel en Jean Zurstrassen, is in België de snelst groeiende uitgever van elektronische maaltijdcheques. Hier wil Monizze vooral de aandacht trekken op zijn cadeaubontoepassingen voor steden. Consultant-appontwikkelaar Movify van Louis Cornet, heeft stichter Harold Mechelynck van Ogone als “adviseur” en onder meer Electrabel en Sopra Banking als klant.

Lochristi

Cloud is uiteraard alom. Mobicage van cloudveteranen Geert Audenaert en Carl D’Halluin uit Lochristi presenteren hun Rogerthat platform voor het ontwerpen van communicatiestromen met rapportering. Denk aan enquêtes, wedstrijden, uitnodigingen, klachtenbehandeling, promoties van de dag. Awingu, de investering van Hummingbird, Belgacom en PMV, is present met hun clouddienst Smart Global Office om toepassingen en documenten naar tablets en smartphones te brengen zonder je informatica te vertimmeren. Consultant Mobylla, een oudgediende van MWC met nu al 5 filialen, waaronder Qatar, presenteert een reeks m-oplossingen (mERP, mCRM).

Geolocatie is een thema, met onder meer Emixis, de fusie tussen BF Engineering/Datatrak and mobile token onder CEO Grégory Deguste, met oplossingen in tracking van voertuigen en personeelsbeheer.

Ook andere grote jongens zoals goederen-identificatiespecialist Zetes, of documentbeheerder I.R.I.S. zijn present.

Leuke ideeën

En dan zijn er de kleinere bedrijven die hier de neus aan het venster steken. Prima timing is er voor Fluxtream van Candide Kemmler, een open-source platform om je vitale statistieken te visualiseren. Kemmler zelf beschrijft het als een “non-profit” venture. Enerban van Frederic Bruneau, die voordien nog bij SG Private Banking werkte, toont Miiya, een activiteitenregistratiebandje voor kinderen. Gemotions van Philippe Depuydt uit Lasne maakt zoektochtspelletjes met sms. iBeaken van Jo Van Hove koppelt verhalen aan iB, QR of NFC beacons voor musea zoals het maritiem museum van Barcelona, maar ook voor erfgoed of natuurgebieden. ActiveMe van Quentin Pringiers pakt uit met interactieve spellen voor events en marketing op basis van mimiek- en gebarenherkenning. Het te gekke MoodMe van co-oprichter-CEO Chandra de Keyser levert tools om foto’s om te zetten in “emotioneel interactieve 3D Living Portraits”. Mobilosoft van CEO Georges-Alexandre Hanin, met Cédric Donck als business angel, ontwikkelt meerkanaalverkoopoplossingen met mobiele websites.

Fabricovers van Gregory Lens vermarkt afneembare covers in allerlei tekeningen en materialen via GM Lens Imexport

De jongste starter op MWC2015 is Quamotion van Frederik Carlier, een voormalig Microsoft consultant en oudgediende van Jamo Solutions, die in zijn studietijd nog op Erasmus was in Barcelona. Quamotion is pas in februari opgericht en lanceert zich net als Jamo Solutions in het testen van mobiele apps..

Elders op de beurs staan met eigen standen Flir Systems, de Amerikaanse infraroodcameraspecialist die enkele jaren geleden Traficon heeft overgenomen, de Waregemse batterijenspecialist Energic Plus uit de TVH Group, het Oudenaardse Europlasma met zijn waterafstotende nanocoatings en uiteraad Belgacom-filiaal BICS, één van de belangrijkste internationale draaischijven in mobiele telefonie- en dataverkeerdiensten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content