Digitale televisie is amper winstgevend

“Wie met iptelevisie van start gaat, moet erg grote geldbuidels hebben. Het is een zeer complex model met bijzonder lage marges. Je hebt meerdere miljoenen gebruikers nodig om winst te maken,” vertelde keynote spreker Arjang Zadeh van Accenture gisteren op het Broadband World Forum in Parijs.

Arjang Zadeh, die jaren ervaring heeft met digitale televisie in Groot-Brittannie en lange tijd onderzoek verrichtte bij BT gaf zelf aan dat hij niet met een blije boodschap kwam: “De killer application voor iptv is gewoon… tv. Alle andere toepassingen zoals interactive en on demand video zijn ‘nice to have’, maar kunnen weinig belangstelling opwekken.”Hou iptv zo eenvoudig mogelijk en probeer de kosten zoveel mogelijk te drukken. Je hebt immers diepe, zeer diepe geldzakken nodig.”, waarschuwde Arjang Zadeh een zaal met meer dan 500 toehoorders waaronder vooral operatoren.”De integratie en het onderhoud van de diverse systemen is bijzonder complex. Bovendien ligt de macht bijna helemaal bij de ‘content’ leveranciers, wat de marges helemaal omlaag haalt. Je hebt enkele miljoenen abonnees nodig om er geld op te kunnnen verdienen.””De meeste dienstenleveranciers argumenteren dat ze dankzij de bundeling van telefoon, breedband en iptv hun klanten kunnen binden, maar die bundeling heeft ook een keerzijde: Als een van de diensten slecht is zou de klant wel eens het hele zootje kunnen weggooien, terwijl hij best tevreden was met zijn telefoon en breedbanddienst,” aldus Arjang Zadeh.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content