Disaster-recovery-plannen zijn een ramp
De scenario’s die it-managers hebben klaarliggen in geval van, zoals dat heet, ‘calamiteiten’, maken veel kans om uit te draaien op een fiasco. Reden is de gebrekkige manier waarop die plannen getest worden.
De scenario’s die it-managers hebben klaarliggen in geval van, zoals dat heet, ‘calamiteiten’, maken veel kans om uit te draaien op een fiasco. Reden is de gebrekkige manier waarop die plannen getest worden.
Securityspecialist Symantec bevroeg 1088 it-managers (waaronder 105 in de Benelux) over heel de wereld rond hun disaster-recovery-plannen. Die scenario’s zouden moeten klaarliggen in geval van natuurrampen, computerstoringen, virusaanvallen of terrorisme. De gevolgen van een uitval van it-systemen kunnen immers zwaar zijn, zo beseffen de bevraagden. Ze noemen onder meer schade aan de reputatie van het bedrijf, afname van de klantenloyaliteit en een verzwakte concurrentiepositie.
Ongeveer de helft van de it-managers blijkt de disaster-recovery-plannen al eens te hebben moeten gebruiken. Toch blijken de meeste niet eens fatsoenlijk te worden getest. 88 procent van de respondenten heeft voor ten minste één potentieel gevaar onderzocht hoe groot de kans op een noodsituatie is en wat de effecten ervan zijn. Slechts 4 op 10 it-managers deden dat voor alle mogelijke gevaren. Geen wonder dus dat 48 procent van de bevraagden aangaf dat de test mislukte, ofwel door falende technologie, ofwel door menselijke fouten.
“Het omgaan met eventuele noodsituaties zou wel eens het verschil kunnen betekenen tussen blijven bestaan en failliet gaan”, becommentarieert Carla Arend van analistenkantoor IDC. “Maar uit dit onderzoek blijkt dat wereldwijd veel bedrijven dit probleem nog niet serieus genoeg nemen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier