Dochterbedrijf T-Systems bouwt kilometerheffing vrachtwagens

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Via het dochterbedrijf Satellic heeft T-Systems het contract gewonnen voor het Belgische kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens.

De drie gewesten van België hebben het contract voor de uitbouw en exploitatie van het kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens gegund aan het consortium Sky-ways met het Duitse T-Systems en het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag. Dat heeft de bevoegde intergewestelijke entiteit Viapass bekend gemaakt.

Enkele dagen voor de formele ondertekening van het contract werd de naamloze vennootschap Satellic in Groot-Bijgaarden opgericht – waar ook T-Systems zelf al zetelt. Satellic is immers voor 76 procent eigendom van T-Systems. Strabag heeft de overige 24 procent in handen. Satellic zal als single service provider voor Viapass optreden. De bedoeling is om de kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton in te voeren in 2016. Voor het opzetten van de it-infrastructuur wordt uitgegaan van 18 maanden. Het gaat om een contract van 12 jaar.

Het consortium haalde het van drie andere samenwerkingsverbanden. Van de oorspronkelijke vijf kandidaten dienden er uiteindelijk vier een offerte in. In mei werd al duidelijk dat het consortium rond T-Systems de voorkeur genoot.

Satelliettechnologie

Satellic zegt nu dat het in de komende weken samenwerkingsovereenkomsten zal afsluiten met Belgische ondernemingen om de implementatie van het systeem verder uit te werken. De krijtlijnen liggen wel al een hele tijd vast. Zo zal het systeem zeker gebaseerd zijn op satelliettechnologie waarbij elke verreden kilometer van elke vrachtwagen geregistreerd en belast wordt. Centraal staat een on-board-unit (OBU) die de vrachtwagenchauffeurs bij een afgiftekantoor zullen ontvangen. Die OBU registreert via gps-signalen en mobiele communicatie het traject van de vrachtwagen en de secties van de wegen waar de kilometerheffing van toepassing is. T-Systems – onderdeel van Deutsche Telekom – deed eerder al heel wat soortgelijke ervaring op bij de opbouw van het Duitse tolproject.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content