Donald Trump niet populair in Silicon Valley

© Brian Snyder/Reuters

Donald Trump heeft zijn eerste fondsenwervingsevenement in Silicon Valley achter de rug. Maar de regio loopt nog niet echt warm voor de Republikeinse presidentskandidaat.

Er is voor het eerst een groot fondsenwervingsevenement geweest voor Donald Trump in Silicon Valley, de regio aan de Amerikaanse westkust waar grote bedrijven als Apple, Facebook en Google hun hoofdkwartier hebben.

Waar zijn concurrent Hillary Clinton volgens website Politico al zo’n 18 miljoen dollar heeft opgehaald in de regio, moest Trump het volgens techblog TechCrunch tot de voorverkiezingen afgelopen juni met slechts 30.000 dollar doen. Afgelopen maandag organiseerde de private investeerder Saul Fox een diner waarbij Trump aanwezig zou zijn en waar een kaartje 25.000 euro kostte. Alle opbrengsten gingen naar de campagnekas van Trump.

In april al organiseerde durfkapitalist Shervin Pishevar in zijn huis in San Francisco een diner voor Hillary Clinton, waarbij ook George Clooney aanwezig was. Een plekje aan tafel met Clinton en Clooney kostte 353.400 dollar.

Belang bij open immigratiepolitiek

Silicon Valley staat bekend als redelijk conservatief. Ondernemers in de regio willen over het algemeen minder bureaucratie en regelgeving, net als de Republikeinen. Maar in 2016 neigen zelfs de meest rechtse aanhangers in Silicon Valley iets naar links. Zo heeft Keith Rabois, een voormalige investeerder in betaaldienst PayPal, recent 50.000 dollar in een anti-Trump-organisatie met de naam Never Means Never gestort. En mede-oprichter van PayPal Peter Thiel, een bekende conservatief, heeft weliswaar gezegd dat hij Trump steunt, maar (nog) geen financiële donatie gemaakt.

Een belangrijke reden voor Silicon Valley’s afkeer van Donald Trump is dat de regio, ondanks de conservatieve neiging, veel belang heeft bij een open immigratiepolitiek. Veel van de werknemers in de technologiesector zijn afkomstig uit Aziatische landen, waaronder China en India.

In juli ondertekenden 150 leiders uit Silicon Valley een open brief, waarin stond: “Amerika’s diversiteit is onze kracht. Fantastische ideeën komen uit alle delen van de maatschappij, en we moeten dat brede, creatieve potentieel vieren. En we geloven dat progressief immigratiebeleid ons helpt de slimsten ter wereld aan te trekken en vast te houden.”

Geldbron

Silicon Valley is een belangrijke geldbron voor presidentskandidaten, zowel in de voorverkiezingen (die inmiddels achter de rug zijn) als tijdens de algemene verkiezingen. Er zitten veel rijke investeerders en ondernemers, die vaak miljoenen tot miljarden dollars op de bank hebben. Het zijn allemaal zakenmensen, die baat hebben bij een hen gunstig gezinde president.

Naast donaties aan de presidentskandidaten wordt ook geld gegeven aan politici die voor lokale en regionale overheden campagne voeren. Daarnaast wordt geld geschonken aan superPACs. Dat zijn onafhankelijke stichtingen die opgericht worden om politieke kandidaten te steunen, maar die geen officiële banden met de campagnes hebben. Donaties aan superPACs zijn niet gebonden aan dezelfde regels over (de grootte van) donaties aan de campagnes zelf.

(IPS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content