Drie kwart van online muziek nooit gedownload
Van de 13 miljoen nummers die online te koop zijn, zijn er maar liefst tien miljoen nooit gedownload.
Van de 13 miljoen nummers die online te koop zijn, zijn er maar liefst tien miljoen nooit gedownload.
Vijfentachtig procent van de muziekalbums die aangeboden worden, zijn nooit verkocht. Dat concluderen de Britse economen Will Page en Andrew Bud na uitvoerig onderzoek.
Ze gaan zo in tegen de ‘long tail’ van Chris Anderson, econoom en hoofdredacteur van Wired, een toonaangevend Amerikaans maandblad voor technologie.
Volgens Andersons long tail zou de nichemarkt op het internet op termijn de mainstreammarkt overstijgen, en zo zou internet de (muziek)verkoop drastisch veranderen. Al de minder bekende – en minder verkopende – muziekgenres zouden op termijn meer gaan opbrengen dan de echt grote hits.
Page en Bud spreken die stelling tegen, nu blijkt dat zo’n groot aandeel van de aangeboden nummers nooit gedownload worden. Nog volgens het onderzoek zijn 52.000 van de 13 miljoen aangeboden nummers goed voor maar liefst 80% van de opbrengst. Dat betekent dat de verkoop gewoon samenvalt met de grote hits, en dat bewees de econoom Robert Goodell Brown al in 1956.
Bud verklaarde aan de Britse krant The Times dat mensen “zo hartstochtelijk in de long tail geloven omdat ze graag willen dat het waar was. Het onderzoek was ingenieus en plausibel, maar het klopte alleen niet.”
Anderson wil nog geen verdere conclusies uit het onderzoek trekkenvoor de gegevens en de bronnen bekend gemaakt zijn. “Maar er is wel een reden waarom de long tail al vijf jaar lang een vast begrip is in de technologiewereld. Ontelbare fenomenen die we elke dag zien, passen er in.”
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier