Duits onderzoek: ‘Tesla’s Autopilot is een risico’

Wim Kopinga Freelance journalist

Het Duitse snelwegonderzoeksinstituut (BASt) zegt in een rapport dat de Autopilot van Tesla een ‘aanzienlijk risico in het verkeer’ is.

Tesla-CEO Elon Musk is het uiteraard niet met het onderzoek eens. In een tweet noemt hij het onderzoek ‘niet gebaseerd op wetenschap’ en herhaalde dat de Autopilot van Tesla ‘veiliger is dan handmatig bestuurde wagens’.

De Autopilot heeft 209 miljoen kilometer gereden voordat er een fatale crash was. Bij auto’s met menselijke bestuurders ligt dat gemiddelde in de Verenigde Staten op 160 miljoen kilometer, schrijft TechChrunch.

BASt startte het onderzoek na een crash met een Tesla vorige maand. toen een Model S op een bus crashte. Niemand raakte gewond, maar het zorgde er wel voor dat er een nadere blik op het systeem geworpen werd door de onderzoekers. Het is daarbij belangrijk te vermelden dat Der Spiegel schrijft dat het om een interne studie van BASt gaat, zonder definitieve conclusies.

Een aantal problemen

Maar het onderzoeksinstituut vond wel een aantal problemen bij de Autopilot. Zo zou hij niet de juiste markeringen op de weg volgen in een zone van wegwerkzaamheden. Zonder markeringen volgde de wagen gewoon de auto voor zich.

Een ander gevaar is dat de wagen maar veertig meter achter zich kan kijken. Op de Duitse snelwegen zijn er echter gebieden waar geen snelheidslimiet is, waardoor er zomaar een auto met 200 km/u aan kan komen razen. Dan is een zicht veld van 40 meter niet genoeg.

Niet van de weg

De auteurs willen dat de Model S van Tesla daarom van de Duitse weg gehaald wordt, maar dat zal de Duitse minister van Verkeer waarschijnlijk naast zich neerleggen. Volgens Der Spiegel heeft die namelijk juist plannen om de Autopilot van Tesla in Duitsland uitgebreid te laten testen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content