Duitse concurrentiewaakhond gaat Google strenger controleren

Google-moederbedrijf Alphabet verdient fors meer aan advertenties

De Duitse concurrentiewaakhond gaat de Amerikaanse internetgigant Alphabet en dochterbedrijf Google strenger controleren. De directeur van de Bundeskartellamt Andreas Mundt, kondigde woensdag aan dat Google een “belangrijk marktoverschrijdend belang” heeft, wat een impact heeft op de concurrentie. Daardoor zal de internetgigant nu onderworpen worden aan een uitgebreide misbruikcontrole door de concurrentieautoriteiten.

De directeur van de Bundeskartellamt Andreas Mundt, kondigde woensdag aan dat Google een ‘belangrijk marktoverschrijdend belang’ heeft, wat een impact heeft op de concurrentie. Daardoor zal de internetgigant nu onderworpen worden aan een uitgebreide misbruikcontrole door de concurrentieautoriteiten.

‘Dit is een zeer belangrijke stap, want op basis van deze vaststelling kan de Bundeskartellamt specifiek gedrag oppikken dat schadelijk is voor de concurrentie’, aldus Mundt. De autoriteit neemt de verwerking van persoonlijke gegevens door Google en nieuwsaanbod Google News Showcase al intensiever onder de loep. Tegelijkertijd zet de mededingingsautoriteit ook zijn onderzoek verder naar Amazon, Apple en Meta, de nieuwe naam van Facebook Inc, aldus Mundt.

Dominante positie

Door een wet die in januari 2021 van kracht werd in Duitsland, kan de Duitse concurrentiewaakhond strenger optreden tegen grote techbedrijven indien hun doorslaggevende belang in de markt wordt bewezen. Dat is volgens de mededingingsautoriteit wel degelijk het geval voor Google: vanwege zijn economische machtspositie kan Google volgens de autoriteit marktoverschrijdend handelen, wat een negatieve impact kan hebben op de concurrentie.

Duitsland is met de wet een pionier in de strijd tegen concurrentieverstorende praktijken van internetgiganten in Europa. Google heeft in Duitsland met een marktaandeel van meer dan 80 procent een dominante positie op de markt van zoekmachines en is de grootste aanbieder van advertenties gelinkt aan zoekopdrachten. Door dat grote belang op de markt kan Google volgens de mededingingsautoriteit de regels en randvoorwaarden voor andere bedrijven, ook op andere markten, mee bepalen. De beslissing van de Bundeskartellamt geldt voor vijf jaar. Gedurende die periode wordt Google onderworpen aan een bijzondere misbruikcontrole door de waakhond. Het technologiebedrijf heeft laten weten niet in beroep te gaan tegen de beslissing.

Partner Content