E-commerce slechts druppelsgewijs

Belgische bedrijven haalden in 2005 gemiddeld 2,1 procent van hun omzet uit internethandel (e-commerce). België ligt zo onder het Europese cijfer van 2,5 procent en wordt zoals steeds de loef afgestoken door de Scandinavische en Angelsaksische landen.

In België koopt meer dan de helft van de bedrijven (52 procent) via het internet. 12 procent verkoopt af en toe iets via het wereldwijde web. Belgische bedrijven halen zo gemiddeld 2,1 procent van hun omzet uit online activiteiten. Ons land moet daarmee onderdoen voor het Europese gemiddelde van 2,5 procent. Vooral de Scandinavische landen doen beter, maar uitschieter is toch Ierland. Gemiddeld komt bijna een tiende (9,6 procent) van de omzet van Ierse bedrijven van het internet. De cijfers zijn bij elkaar gebracht door Eurostat, de statistische administratie van de Europese Unie.Hoewel het gebruik van e-commerce slechts druppelsgewijs de Belgische bedrijfswereld lijkt binnen te sijpelen – enkele pioniers buiten beschouwing gelaten – is de internetpenetratie er bijna volledig. 95 procent van de Belgische bedrijven werkt met internet, dat is één van de hoogste penetratiecijfers van Europa. 65 procent van de Belgische ondernemingen heeft ook een eigen website, toch een voorwaarde om aan e-commerce te kunnen doen. Vooral de hotelsector (97 procent), de mediawereld (84 procent) en de immobiliënsector (74 procent) zijn op dat vlak goed bezig. De Brusselse bedrijven zijn het sterkst online aanwezig: 7 op 10 Brusselse organisaties hebben een eigen website. In Vlaanderen is dat 66 procent, in Wallonië 59 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content