E-Depot: “Bedrijf oprichten in drie dagen is larie”

Het e-Depot van de dienst voor administratieve vereenvoudiging kaapte gisteren de e-gov award 2007 weg. “Voortaan volstaan drie dagen om een bedrijf op te richten”, glunderde staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging Vincent van Quickenborne. Maar is dat wel zo?

Het e-Depot van de dienst voor administratieve vereenvoudiging kaapte gisteren de e-gov award 2007 weg. “Voortaan volstaan drie dagen om een bedrijf op te richten”, glunderde staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging Vincent van Quickenborne. Maar is dat wel zo?

“Uiteraard niet”, reageert Chris Van Roey. De voormalige communicatiedirecteur van Mobistar heeft pas een consultancybedrijf opgericht, en dat heeft hem toch ruim twee maanden gekost. Eenzelfde geluid horen we bij de Leuvense it-start-up Vision ++, die in augustus in het leven werd geroepen.

“Enkele deelaspecten van een opstart, zoals de inschrijving in de Kruispuntbank, het aanvragen van een btw-nummer of de publicatie in het staatsblad, zullen door de centralisatie nu wel op enkele dagen kunnen, maar het is een fabeltje dat je op die tijd een bedrijf kan opstarten”, aldus nog Van Roey. “Net zoals het larie is dat je een onderneming uit de grond zou kunnen stampen voor maar 350 euro. Jammer dat men de mensen zo vaak een rad voor ogen draait.”

Volgens Van Roey vergeten Van Quickenborne en de dienst voor administratieve vereenvoudiging al te gemakkelijk de andere geplogenheden die bij het oprichten van een bedrijf komen kijken. “Er zijn bijvoorbeeld de plichtplegingen bij banken die lang kunnen aanslepen, om alle andere administratieve handelingen niet te noemen. Zelf heb ik op één september mijn demarche bij de bank en bij de overheid in gang gestoken. Op twee november ben ik van start kunnen gaan.”

Ceo Rik Fransens van Vision++ voegt daar nog aan toe dat het meeste tijd kruipt in het schrijven van een degelijk businessplan. “Zelfs als je al heel goed weet waar je met je bedrijf naartoe wil, heb je toch nog minstens een maand nodig om de krijtlijnen uit te tekenen. Dat je enkele administratieve geplogenheden nu sneller kan afwerken, is natuurlijk mooi meegenomen, maar je mag je daar niet op miskijken.”

“Die twee maanden om je businessplan op te stellen en bij de bank de nodige kredieten te krijgen, had je vroeger natuurlijk ook nodig”, reageert directeur Edward Roosens van de beleidscel voor administratieve vereenvoudiging. “Alleen kwam er daarna toen een administratieve martelgang in zeven procedures en minstens 56 dagen om alles ook administratief rond te krijgen. Nu kan dat deel op enkele dagen geregeld zijn.”

“Toegegeven, de administratieve mallemolen gaat nu wel sneller”, beaamt Fransens, “maar je hebt toch sowieso enkele maanden nodig. Bovendien gaat het oprichten van een consultancybedrijfje in de it-sector hoe dan ook erg snel, omdat je geen vergunning nodig hebt. Als dat wel het geval is, kom je met twee maanden sowieso niet toe.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content