e-government België kan beter
Tot die conclusie komt de Accenture-studie over e-Government die in 23 landen uitgevoerd werd. België eindigt op de 16de plaats.
Accenture stelt vast dat van de 111 diensten aan de burger waarvoor de Belgische regering verantwoordelijk is, er 102 on line worden aangeboden en dat vorig jaar 20 nieuwe diensten op het Internet zijn geplaatst. Dat is een zeer mooie score. Minder fraai is het transactionele plaatje. Belgi heeft weliswaar zeven nieuwe diensten naar het transactionele niveau gemigreerd en de overheidssite www.fgov.be gebruiksvriendelijker gemaakt, maar daarmee zit ons land onder het gemiddelde. Op het gebied van CRM zijn we er iets op vooruit gegaan, maar in de eindstand eindigt Belgi net als vorig jaar op de 16de plaats. Het onderzoek had plaats in januari en is aan zijn derde editie toe. Net als de twee vorige keren hebben de enquteurs zich voorgedaan als gewone burgers en websites bezocht in negen verschillende domeinen sociale zaken, justitie, fiscaliteit, defensie, opvoeding, vervoer, reglementering, overheidsaankopen en de post.Niet zo zwartToch zijn de resultaten zijn niet zo slecht als ze eruitzien. De criteria van de studie meten immers alleen het operationele gedeelte. Jo Deblaere, die bij Accenture de ontwikkeling van e-government in Belgi volgt, geeft dit impliciet toe door erop te wijzen dat het FEDICT (Federal Public Agency for Information and Communications Technology), dat verantwoordelijk is voor de implementatie in ons land, in de eerste plaats infrastructuur heeft willen installeren alvorens met transacties te beginnen en nu een volledige reengineering heeft voorgesteld. Eens dat dit achter de rug is, zullen er dus sneller concrete resultaten zichtbaar worden. Momenteel raadt Deblaere aan om rijpere diensten aan te bieden die beter afgestemd zijn op de behoeften van de burgers, en om portaalsites te installeren.Belgi zou ook zijn mosterd kunnen halen bij de landen die aan de kop van het klassement staan Canada, Singapore en de Verenigde Staten. Uit de studie komen een aantal gemeenschappelijke punten naar voor de overheid cordineert de zaak, de informatie wordt vervolgens afgestemd op de behoeften van de burgers en is geen weerspiegeling van de organisatie zelf, en de plannen worden gelinkt aan concrete termijnen en budgetten. Ook de informatisering van de belastingen werkte in deze landen het on line gebeuren in de hand. Het is een domein dat iedereen aanbelangt, een complexe en zware materie, maar als de mensen zien dat het werkt, wint e-government geweldig aan geloofwaardigheid, aldus nog Deblaere.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier