E-government moet beter
In de interactie met de overheid verkiezen de meeste Belgen nog steeds de telefoon. Dat blijkt uit een studie van it-dienstenleverancier Accenture. Hoewel België bij ‘s werelds top zit qua internetpenetratie, geniet e-government nog niet het volle vertrouwen van de burgers. “Kan/moet beter,” lijkt de boodschap van de respondenten te zijn.
Meer dan een derde van de Belgen (38 %) zegt dat telefoon nog steeds de beste manier is om te communiceren met de overheid. Dat staat te lezen in een studie van Accenture rond e-government. Het ‘live’ contact komt op de tweede plaats (25 %), dan pas gevolgd door het internet (14 %). Lichtpunt is wel dat internet op de tweede plaats komt (wederom na de telefoon) als ‘methode bij voorkeur’ om de overheid te bereiken.Iets meer dan de helft (53 procent) van de bevraagden heeft vorig jaar (al dan niet intensief) gebruik gemaakt van e-governementtoepassingen. Dat is ongeveer hetzelfde aantal als vorig jaar. Reden is, aldus Accenture, dat de overheid te weinig marketing ingezet heeft om de online-diensten te promoten. Volgens Accenture wijst de stijging in het gebruik van e-gov door 50-plussers er wel op dat de diensten bij een breder publiek ingeburgerd raken.De respondenten vinden dat de overheid in elk geval nog beter kan doen in het gebruik van ‘e’-toepassingen. De zakenwereld blijkt in hun perceptie nog zo’n 15 procent beter te doen op dat vlak. Trouwens, in 20 van de 21 landen (Singapore is de uitzondering) waar Accenture dezelfde studie uitvoerde, blijkt de overheid achterop te lopen op de privé-sector. Jos Vranken, directeur Overheidsdiensten bij Accenture België, vindt de Belgische resultaten tekenend en oppert: “Een verdere uitbreiding van de online-diensten en een betere bekendmaking van de contactadressen zouden een belangrijke stimulans kunnen betekenen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier