E-vote, een Amerikaanse markt zonder veel perspectief?

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Diebold verkoopt zijn ‘e-vote’-afdeling aan een concurrent. De oorzaak zou vooral te zoeken zijn bij miskleunen tijdens de recentste verkiezingen.

Diebold verkoopt zijn ‘e-vote’-afdeling aan een concurrent. De oorzaak zou vooral te zoeken zijn bij miskleunen tijdens de recentste verkiezingen.

De presidentsverkiezingen van 2000 en het surrealistische vervolgverhaal van hertelling van stembiljetten in Florida heeft tot vandaag gevolgen voor de kiessystemen. De federale overheid maakte met de HAVA-wet 2,3 miljard dollar vrij om de staten te helpen hun systemen te updaten. Zo’n bedrag wakkert natuurlijk de begeerte aan.

Diebold kocht in 2002 Global Election Systems Inc. en zijn AccuVote-terminals voor elektronisch stemmen. Het veroverde daarmee een uitgelezen plaats op de Amerikaanse markt, naast ES&S (Election Systems & Software) en SVS (Sequoia Voting Systems). Zeven jaar later geeft Diebold het op: het bedrijf verkoopt zijn filiaal Premier Election Solutions aan ES&S, voor een vijfde van de prijs die in 2002 werd betaald.

Oorzaak? Technische problemen, veiligheidsbressen, gebrekkige betrouwbaarheid van de systemen. Tijdens de recentste presidentsverkiezingen bleken stemmen ‘verdwenen’ te zijn. Bij de primaries in Ohio veroorzaakte een “fout in de softwarelogica” de schrapping van honderden andere stemmen. En door een gebrekkige beveiliging konden systeemoperators de auditfiches wissen…

Het wantrouwen groeide, het bedrijfsimago smolt weg. Diebold verstopt zich achter een uitleg als “hypotheses over ontwikkeling (van de markt) die niet gecontroleerd zijn” en de aarzeling van de overheid om gestandaardiseerde systemen te kopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content