Eerste Belgische Google Apps User Group gaat van start

Pieterjan Van Leemputten

België heeft zijn eerste officiële gebruikersgroep voor Google Apps. De organisatie wil zakelijke gebruikers met elkaar in contact brengen om kennis en ervaringen uit te wisselen.

België heeft zijn eerste officiële gebruikersgroep voor Google Apps. De organisatie wil zakelijke gebruikers met elkaar in contact brengen om kennis en ervaringen uit te wisselen.

Het is de VDAB dat het voortouw neemt in de oprichting van Belgaug, de Belgische Google Apps User Group. De overheidsorganisatie stapte in in 2011 met behulp van Capgemini over op Google Apps. “Het doel is om samen met Google zo veel mogelijk bedrijven samen te brengen om aan kennisdeling te doen”, vertelt Michael De Blauwe, Projectmanager ICT-innovation bij de VDAB en voorzitter van Belgaug.

De groep gaat deze week van start en telt in de oprichtende fase al zo’n 28 mensen. Als voertaal kiest Belgaug bewust voor het Engels, om gebruikers uit alle landsdelen te betrekken. Naast de VDAB trekken ook andere grote namen zoals Capgemini, Melexis, UZ Leuven, Randstad, Wit-gele Kruis, VAPH, TVH en Barry Callebaut mee aan de kar.

“We zijn een grote speler binnen de overheid dus hebben wij het op ons genomen om het initiatief op gang te trekken.” Dat gebeurt ook in samenwerking met Google zelf. Ook de website draait intussen, maar het is wel de bedoeling om deze op termijn uit te breiden. “We denken onder meer na over een ratingsysteem voor app resellers”, zegt De Blauwe.

Naast een online gebruikersgroep komen er ook events bij kijken. Het eerste initiatief gaat door op 21 februari, over het gebruik van Google+ in een onderneming. “We hebben iemand van Google die de visie en de toekomst van het netwerk komt uitleggen, samen met iemand van Talking Heads voor het sociale luik en een aantal use cases zodat we ervaringen kunnen uitwisselen.”

HangoutsHet staat buiten kijf dat de gebruikersgroep de toepassingen van Google ook zelf gebruikt. Het hele event wordt daarom live uitgezonden via Google’s Hangouts on Air die ook nadien online beschikbaar blijven. Dit jaar verwacht De Blauwe een drietal events. “Op termijn gaan we zien hoe groot de groep wordt en hoe het evolueert.” Ook de beschikbare sponsors spelen daarin een rol. Zo wordt deze maal uitzonderlijk de locatie door Google voorzien en sponsort Samsung voor de sprekers.”

De gebruikersgroep is op zich niet bedoeld voor commerciële acties. Al wil De Blauwe partners zoals app-resellers niet per definitie uitsluiten. “Het is weliswaar een dunne lijn, maar bij die spelers zit ook veel technische kennis. Het is niet de bedoeling dat ze hier hun producten kunnen pitchen, maar als zij door het delen van hun kennis klanten winnen, dan hebben we daar niets op tegen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content