Eerste editie Technopolitics: Hoe de Belgische politiek zich moet aanpassen om de nieuwste technologie toe te laten

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Woensdagavond vond in Brussel de eerste editie van Technopolitics plaats, een (discussie)forum dat de wetgeving moet helpen afstemmen op technologische vooruitgang, zoals Uber of de zelfrijdende Google-wagen. Data News ging luisteren. ‘We mogen niet met één been in het heden staan en met het andere in het verleden.’

Technopolitics is een initiatief van Brussels volksvertegenwoordiger en schepen Els Ampe (Open VLD), in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel (VUB), het digitale onderzoekscentrum iMinds en het Willemsfonds.

‘How to welcome technology’, luidt de baseline van het initiatief, dat soortgelijk is aan de plannen voor een ‘digitale agenda’ van Ampe’s Open VLD-collega Alexander De Croo. Technopolitics wil dan ook in de eerste plaats de bewustwording vergroten om nieuwe technologieën toe te laten wettelijk te functioneren.

‘Niet toegeven aan technofobie’

Els Ampe
Els Ampe

‘Het heeft me zeven jaar gekost om mijn collega’s in het Brussels parlement te overtuigen 4G te aanvaarden’, aldus Ampe. ‘Maar niet alleen politici, de hele maatschappij heeft een dubbelzinnige verhouding met vooruitgang. Toch mogen we niet toegeven aan de technofobie. We mogen niet met één been in het heden staan en met het andere in het verleden.’

De gastsprekers van de eerste Technolopolitics-editie waren Thierry Geerts (CEO van Google België), Filip Nuytemans (General Manager van Uber Belgium) en Bart Becks (stichter van Angel.me), die uiteenzettingen gaven over respectievelijk zelfrijdende wagens, Uber en start-ups.

‘Wij zijn geen cowboys’

Geerts van Google en Nuytemans van Uber verkondigden een gelijkaardige boodschap: er is nood aan wetgeving die innovatie mogelijk maakt.

Thierry Geerts
Thierry Geerts© Wim Kempenaers

‘Het paradoxale aan België is dat 80 procent van de inwoners ‘connected’ is, maar dat de bedrijven en overheden dat slechts in mindere mate zijn’, klonk het bij Geerts. ‘Wij hebben de neiging alles te reguleren. Dat staat innovatie in de weg – kijk maar naar hoe de drone business hier geblokkeerd wordt, terwijl er in pakweg Frankrijk ten volle met onbemande vliegtuigjes geëxperimenteerd kan worden. Er moet snel wetgeving komen die technologische vernieuwingen stimuleert; vernieuwingen als de zelfrijdende wagen van Google, die enorm veel mogelijkheden biedt.’

Filip Nuytemans
Filip Nuytemans © BrusselNieuws.be

Ook Filip Nuytemans van Uber wees op restricties die op dit moment in België gelden, waardoor de smartphone-taxidienst enkel in een uitgeklede versie, UberPOP, actief kan zijn in Brussel. ‘Wij bij Uber zijn geen cowboys’, probeerde Nuytemans de perceptie over Uber te counteren. ‘We zijn vóór wetgeving, maar het moet wel goede wetgeving zijn, die concurrentie toelaat’, zei hij. ‘Wij willen samen met de overheid aan zo’n wetgeving werken.’

Silicon Valley als het te volgen voorbeeld

Bart Becks ging ten slotte in op de perspectieven voor start-ups. De voormalige CEO van Belgacom Skynet en de oprichter van Angel.me, een platform dat ondernemers wil ondersteunen bij hun zoektocht naar startkapitaal, haalde Silicon Valley aan als het te volgen voorbeeld. ‘Daar gaan overheden, ondernemers en universiteiten allianties aan.’

Bart Becks
Bart Becks© .

Wat België en Brussel kunnen doen om ook zo’n entrepreneurial area te worden? Daarvoor moet er bredere toegang tot financiering komen (SEIS, P2P-financiering, publieke financiering), alsook een betere infrastructuur (gratis kantoren, ontmoetingsplaatsen, open data, government as a platform…) en cultuur (STEM-educatie, diversiteit en durf om te ondernemen), meende Becks.

ABVV: ‘Niet alle regels moeten verdwijnen in de naam van innovatie’

Er waren ook nog onverwachte gasten komen opdagen. Zo voerde de socialistische vakbond ABVV voor aanvang van het event een ludieke actie aan de ingang van de VUB, waarmee ze het verschil tussen Uber en de taxisector wilde duiden. ‘We zijn niet tegen dit initiatief’, zei Frank Moreels, federaal secretaris wegvervoer en logistiek van BTB-ABVV, aan Belga. ‘Maar het is een verkeerde voorstelling om te doen alsof sommige mensen tegen innovatie zijn. De regels zijn er om de consument en de chauffeur te beschermen. Momenteel opereert Uber in België in de illegaliteit. Niet alle regels moeten verdwijnen in de naam van innovatie.’

Eerste editie Technopolitics: Hoe de Belgische politiek zich moet aanpassen om de nieuwste technologie toe te laten
© Reuters

(Nog) weinig meer dan een netwerkevent

Concrete plannen werden er op Technopolitics niet onthuld, en voor een ‘discussieforum’ was er toch opvallend weinig – euh – discussie.

Deze eerste editie was volgens Els Ampe dan ook nog vooral een netwerkevent, bedoeld om mensen bij elkaar te brengen die technologie hoger op de agenda willen krijgen en pro aangepaste wetgeving zijn. Over een half jaar volgt er een nieuwe editie, beloofde Ampe nog.

In Data News van 20 maart gaan we wat dieper in op de ambities van Technopolitics.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content