Elektronisch betaalverkeer weer zo goed als normaal

© Belga
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Atos Worldline heeft, twee dagen voor kerst, te kampen gehad met een panne bij Bancontact. Er waren in het hele land storingen op het netwerk waardoor de helft van de transacties niet lukten.

Het betaalverkeer op het netwerk van Wordline verloopt “weer zo goed als normaal”. In het hele land was het betaalverkeer tussen 16 en 18.30 uur verstoord.

Volgens Worldline “ondervonden kaarthouders moeilijkheden” bij elektronische betalingen en om geld af te halen aan externe geldautomaten of bij selfbanks.

Veel mensen lieten vanuit de winkels via de sociale netwerksites weten dat er veel problemen waren. De winkels namen zelf de nodige maatregelen. Bij Delhaize bijvoorbeeld was er een soort noodplan waardoor met de kaart kon blijven betaald worden. Bij Colruyt konden klanten indien nodig een factuur krijgen om via overschrijving te betalen.

Het netwerk van Worldline werd maandagnacht een halfuur stilgelegd. Tijdens dat halfuur kreeg het systeem een update en was het dus niet beschikbaar voor klanten.

De verwerker van elektronisch betaalverkeer zegt de handelaars en kaarthouders op de hoogte te houden over de evolutie. “Worldline wenst zich hierbij te verontschuldigen tegenover de kaarthouders en de handelaren en dankt hen bij voorbaat voor hun begrip.”

Schade onbekend

De ondernemersorganisaties Unizo en NSZ willen een compensatie voor de schade die de handelaars geleden hebben.

De impact is momenteel nog niet te becijferen, aldus Unizo.
Uit een rondvraag van Unizo bleek dat na de panne een op de twee transacties via Worldline niet tot stand kon komen of met grote vertraging.

Handelsfederatie Comeos gaat samen met zijn leden de commerciële en financiële impact van de panne bij Worldline van maandagnamiddag becijferen.

Comeos zegt in een persbericht te bekijken welke stappen gezet kunnen worden om de schade te recupereren en gaat ook overleggen met Worldline om na te gaan wat er moet worden gedaan om dergelijke incidenten te voorkomen.

“Dit incident komt op een dubbel pijnlijk moment”, stelt Comeos. “De handel draait deze dagen op volle toeren, en moet daarbij kunnen rekenen op een 100 procent betrouwbare elektronische betaalinfrastructuur. Dit was dus niet het geval. Bovendien maken de klanten in toenemende mate gebruik van betaalkaarten, onder meer door de promotiecampagne ‘Betalen? Met de kaart uiteraard!’ waarvan Comeos een van de gangmakers is.”

Compensatie

Voor verrichtingen met Maestro, een ander betaalschema voor bankkaarten, en voor kredietkaarten op het netwerk van andere aanbieders waren er geen problemen.

De ondernemersorganisaties betreuren dat de panne zich voordeed op een druk winkelmoment in de kerstperiode. “Uiterst ongelegen”, zegt Unizo, “een regelrechte ramp”, aldus het NSZ.

Beide organisaties zullen compensaties vragen voor de getroffen handelaars. Unizo zal de komende dagen de schade becijferen. “Het lijkt ons evident dat er overleg komt met Wordline”, aldus topman Karel Van Eetvelt. “De schade die de handelaars hebben geleden, moet zo goed mogelijk worden vergoed. Daarom zullen we als Unizo met Wordline overleggen om gepaste compensaties af te spreken.”

NSZ zegt dan weer na te gaan of “schadevergoeding bekomen kan worden bij Wordline”, “want de verliezen zijn aanzienlijk”. De organisatie vraagt garanties dat dergelijke pannes in de toekomst niet meer kunnen voorvallen op drukke winkelmomenten. Worldline “heeft heel wat goed te maken”, aldus voorzitster Christine Mattheeuws.

De kerstperiode is normaal gesproken een glorietijd voor elektronische betalingen. Afgelopen zaterdag 21 december werd er nog een recordaantal van 5.499.709 elektronische betalingen geregistreerd. (Belga/MI/TE/TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content