Elitarisme
Studies, enquêtes en statistieken: heerlijke instrumenten om gewaagde analyses en rampscenario’s mee te staven. Wij journalisten laten het ons meestal welgevallen, maar af en toe gaat zelfs de bron een brug te ver.
Studies, enquêtes en statistieken: heerlijke instrumenten om gewaagde analyses en rampscenario’s mee te staven. Wij journalisten laten het ons meestal welgevallen, maar af en toe gaat zelfs de bron een brug te ver.
Neem nu het recente Vlaamse onderzoek over de digitale kloof. Die verschuift, zo meldt ons de studiedienst van de Vlaamse regering. Eén wenkbrauw de hoogte in. ‘Verschuift’ en dus niet ‘verkleint’ of ‘versmalt’. Vreemd, want wij dachten dat de digitale kloof alludeerde op het gebrek aan toegang tot ict en internet. En lezen we niet dat almaar meer Vlamingen een pc bezitten en gebruik maken van het internet? Goed nieuws, me dunkt.
Niet dus. “De digitale kloof verschuift van bezit naar gebruik”, klinkt het. “Achtergestelde groepen” (ouderen, werklozen, lager opgeleiden, …) zouden het internet en hun pc niet gebruiken voor “geavanceerde ict-toepassingen”, zijnde nieuwswebsites, digitale overheidslokketten, e-bankingtoepassingen, internetcursussen, … Aan de andere kant van de digitale kloof liggen volgens de Vlaamse studiedienst “amusement, internetwinkelen, spelletjes en het versturen van eenvoudige berichten.” Tweede wenkbrauw de hoogte in en opspelend rechtvaardigheidsgevoel. Sinds wanneer heeft de overheid ons te vertellen wat we met onze pc en onze internetverbinding doen? En dat pakweg internetwinkelen een minachtende blik verdient en elektronisch bankieren feestelijk trompetgeschal, is ook nieuw.
Het lijkt erop dat een Vlaamse ambtenaar zich bij het analyseren van de cijfers al te veel gewenteld heeft in een onfris geurende plas elitarisme. Daarbij vergetend dat de digitale kloof dan wel kleiner wordt, maar nog niet verdwenen is. De drempel naar ict-toepassingen optrekken is geenszins de manier om de achterblijvers aan boord te krijgen. En lagere drempels als marginaal bestempelen evenmin. Wanneer zogenaamde “achtergestelde groepen” niet tot bij deze of gene e-government- of e-bankingapplicatie of geraken, is het gebrek aan mensenmaat de boosdoener, niet de onwil van de gebruiker.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier