Omzet Belgische gamesector met bijna vijfde gestegen naar 708 miljoen euro

Mario © Getty Images
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

De economische waarde van de gamesector in ons land is vorig jaar met 21,8 procent gestegen, tot 708 miljoen euro.  

Dat moet blijken uit cijfers van de Video Games Federation Belgium (VGFB), die ze be­rekent op basis van verkopen aan consumenten en van de ­wereldwijde omzet van de ­Belgische gamebedrijven.

‘De forse stijging is grotendeels toe te schrijven aan de explosieve verkoop van PlayStation 5-consoles’, zegt David Verbruggen, de algemeen directeur van de VGFB, in een persbericht. Die spelcomputers van het Japanse Sony ­­waren in 2022 amper te verkrijgen wegens chiptekorten. Vorig jaar was de PlayStation 5 de meest verkochte gameconsole.

Behalve de verkopen van spel­consoles, vallen onder de 708 miljoen euro ook de verkopen van games, abonnementen en hardware­accessoires, net als de wereldwijde omzet van videogames met Belgische origine of ontwikkeld in ons land. Omdat de omzetcijfers slaan op 2022, zit ook de wereldwijde verkoop van de succesrijke game ‘Baldur’s Gate 3’ van de Gentse studio Larian – die in augustus 2023 officieel werd gelanceerd – niet in de cijfers. “Ik raam de verkoop van ‘Baldur’s Gate 3’ op zowat 20 miljoen exemplaren, goed voor ruim 1,2 miljard euro”, zegt Verbruggen aan de krant De Tijd.

Het voetbalspel ‘EA Sports FC 24’ – het vroegere ‘FIFA’ – was vorig jaar het best verkochte game voor consoles en voor de pc was dat het actierollenspel ‘Diablo IV’. Bij de mobiele games boekte ‘Candy Crush Saga’ opnieuw de grootste omzet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content