Sonos-gebruikers niet onverdeeld gelukkig met vernieuwde app

Een impressie van de nieuwe webapp om je Sonos-systeem via een computer te bedienen. © Sonos
Michel van der Ven
Michel van der Ven Technologiejournalist bij Data News.

Luidsprekerfabrikant Sonos, gespecialiseerd in multiroom-audio, lanceerde zopas een grondig vernieuwde app. Belangrijkste wijziging is dat de favoriete streamingdiensten van de gebruiker – Sonos ondersteunt er meer dan honderd – handig gebundeld worden op één aanpasbaar startscherm. Enkele dagen na de lancering blijken de gebruikers evenwel niet onverdeeld gelukkig met de update.

Grootste blikvanger van de app is het vernieuwde startscherm. Dat biedt voortaan, met één swipe omhoog, ook toegang tot de bediening van het hele Sonos-systeem. In het verleden moest je daarvoor nog van tabblad naar tabblad ‘springen’, waardoor het overzicht vaak te wensen overliet. Een andere verbetering is dat je nu elke streamingmuziekdienst tegelijk kan doorzoeken op artiest, nummer, podcast et cetera. Tot nu toe ging dat niet overkoepelend, en beperkte de zoekfunctie zich telkens tot de geselecteerde muziekbron. Ook vind je in de nieuwe app makkelijker terug wat je recent hebt afgespeeld.

Verdwenen features

De vernieuwde app ondersteunt alle bestaande Sonos S2-producten, en is gratis beschikbaar via een software-update. Maar in de dagen na de release kwam er flink wat kritiek op de update, met name omdat een aantal features plots lijkt te zijn verdwenen. Zo is de slaaptimer nergens meer te bekennen, en is het ook niet meer mogelijk om nieuwe alarmen in te stellen (of bestaande te wijzigen); je kan alleen nog een eerder ingesteld alarm in- of uitschakelen. Vreemd.

Vervelender is echter dat je via de nieuwe app geen muziekbibliotheken op een NAS (network attached storage) meer kan toevoegen. Pas dus bijzonder goed op als je een fervent NAS-gebruiker bent, want eenmaal gewist heb je simpelweg geen toegang meer tot die collectie. Het is niet duidelijk of deze beperking bewust is doorgevoerd door Sonos, of dat het om een bug gaat – wat overigens niet uitzonderlijk is voor een compleet nieuwe app.

Mocht het om een doelbewuste actie van de fabrikant gaan, dan zou dat een hoogst opmerkelijke move zijn. Toen Sonos een kleine twintig jaar geleden de markt betrad met zijn multiroom-muzieksystemen was van streamingdiensten immers nog geen sprake, en was elke (digitale) muziekliefhebber eigenlijk volledig afhankelijk van de audiocollectie op zijn lokale computer(s) en/of een NAS. Veel gebruikers zweren vandaag nog steeds bij zo’n bibliotheek. Niet alleen omdat er jaren van verwoed verzamelwerk in is gekropen, maar ook omdat die eigen collectie (dankzij de hogere resolutie) vaak vele malen beter klinkt dan een basic-abonnement bij een streamingdienst.

Hopelijk komt Sonos snel met een oplossing voor dit probleem, want met name voor de trouwe schare fans van het eerste uur voelt deze situatie als een stevige klap in het gezicht. En als de fabrikant meeleest: gelieve die NAS-collectie dan ook weer gewoon doorzoekbaar te maken, want ook dat is momenteel niet mogelijk. Niet vanuit de NAS-bibliotheek zelf (wat in de oude app wel kon), en al helemaal niet overkoepelend (want dat lukt vooralsnog alleen met streamingdiensten).

Desktop-app verhuist naar het web

Sonos lanceerde op 7 mei overigens ook een webapp met dezelfde mogelijkheden (en beperkingen) als de app voor smartphones en tablets. In principe zal deze online toepassing de klassieke desktopapplicaties voor Windows en macOS gaan vervangen, al zullen die wel nog enige tijd beschikbaar blijven voor de gebruiker. Als reden voert het bedrijf aan dat een webgebaseerde app een platform biedt dat door alle belangrijke besturingssystemen wordt ondersteund. ‘Het stelt ons bovendien in staat om klanten sneller verbeteringen te bieden, zonder dat er handmatige software-updates nodig zijn’, klinkt het voorts.

‘We adviseren alle klanten die naar Sonos streamen vanaf hun computer om over te schakelen op de nieuwe webapp voor de beste ervaring’, stelt Sonos. Maar voorlopig lijkt het ons geen slecht idee om de ‘oude’ desktopapplicatie nog even achter de hand te houden, zodat je niet voor een van de eerdergenoemde verrassingen komt te staan. Hetzelfde geldt voor de mobiele app: die werkt op zich best goed, maar bevat dus niet al de functies die je gewend was.

Dit artikel is na publicatie bijgewerkt met meer info over de beperkingen van de vernieuwde app.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content