Spotify krijgt er steeds meer luisteraars bij

Spotify-topman Daniel Ek. © Antoine Antoniol/Getty Images

Muziekstreamingdienst Spotify krijgt er steeds meer luisteraars bij. Inmiddels telt de Zweedse onderneming 574 miljoen maandelijkse gebruikers tegen 551 miljoen mensen een kwartaal terug. Spotify denkt dat dit aantal in het laatste kwartaal van het jaar zal oplopen tot boven de 600 miljoen. Daarmee lijkt de onderneming hard op weg om in 2030, zoals het doel is, één miljard gebruikers te hebben.

Spotify slaagde er afgelopen kwartaal ook in om met zijn bedrijfsresultaat eindelijk weer zwarte cijfers te schrijven. De winst kwam uit op 32 miljoen euro. Een kwartaal eerder en ook in het derde kwartaal van vorig jaar was nog sprake van een operationeel verlies van meer dan 200 miljoen euro.

Podcast-activiteiten

Na meer dan een miljard euro te hebben uitgegeven aan het opbouwen van de podcast-activiteiten, is Spotify er dit keer in geslaagd om de kosten in het gareel te houden. Eerder dit jaar schrapte het bedrijf nog banen en in juli werden de prijzen voor premium-abonnementen in verschillende landen verhoogd.

De omzet steeg de voorbije periode met 11 procent naar bijna 3,4 miljard euro en overtrof daarmee de verwachtingen van analisten. Spotify profiteerde ervan dat er meer inkomsten uit advertenties binnenkwamen. Ook advertenties in podcasts brengen tegenwoordig flink meer geld in het laatje.

Partner Content