EU: ‘Techgiganten moeten sneller optreden tegen haatberichten’

Wim Kopinga Freelance journalist

De Europese Commissie wil dat techgiganten als Facebook, Twitter, YouTube (van Google) en Microsoft haatberichten sneller tackelen. Als dat niet gebeurt volgt er wetgeving om ze hiertoe te dwingen.

Een half jaar geleden stemden de grote techbedrijven in met richtlijnen waarmee ze beloven binnen 24 uur in te grijpen bij hatelijke en kwetsende berichten. Toch ziet de Europese Commissie op dit gebied nog niet genoeg verbetering.

Volgens een onderzoek van Eurocommissaris Věra Jourová van Justitie wordt slechts 40 procent van de gemelde berichten binnen 24 uur bekeken. Na 48 uur is 80 procent van de berichten gezien.

Als de techbedrijven willen voorkomen dat er wetgeving volgt om hen te dwingen sneller te handelen moeten ze nu uit zichzelf iets doen om de resultaten te verbeteren, zegt Jourová tegen de Financial Times. Met de richtlijnen wil de EU onder meer radicalisering, bedreigingen en discriminatie tegengaan.

Tegen terroristische propaganda

Europese ministers van justitie komen donderdag in Brussel samen om de resultaten van het onderzoek gezamenlijk te bespreken. Daar zullen ze waarschijnlijk ook praten over het offline halen van ‘terroristische propaganda’ en hoe buitenlandse strijders beter berecht kunnen worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content