Europa kiest ‘5G’ boven ‘wifi’ in de wagen

Pieterjan Van Leemputten

De Europese Unie verwerpt het voorstel om ITS-G5, een op wifi-gebaseerde standaard, te gebruiken voor geconnecteerde wagens. Dat maakt de baan vrij voor een ‘5G’-oplossing. Die is nieuwer, maar niet noodzakelijk beter. Bovendien gaat het momenteel nog niet echt over 5G.

Volgens Reuters stemden in totaal 21 lidstaten tegen het voorstel om ITS-G5 te gebruiken. De bedoeling is dat de EU-ministers dat voorstel maandag (8 juli) formeel verwerpen.

De keuze gaat in het kort tussen wifi en 5G. Al is het debat veel genuanceerder en lijkt de huidige beslissing ook geïnspireerd door lobbywerk uit de telecomsector. Aan de ene kant is er ITS-G5, een op wifi gebaseerde standaard. Aan de andere kant is er Cellular V2X, wat vandaag wordt omschreven als 5G.

ITS-G5 wordt onder meer gesteund door Volkswagen, Renault, Toyota, NXP, Autotalks en Paksch TraffiCom. ‘5G’ wordt dan weer gesteund door Daimler, BMW, Ford, PSA Group, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel en Samsung. Ook telecomlobby GSMA schaarde zich achter die laatste.

Het voornaamste inhoudelijke argument is dat ITS-G5 al tien jaar bestaat en dus ouder is dan 5G. Maar het argument dat nieuwer per definitie beter is, staat niet vast. Zo gaat het momenteel nog niet om 5G maar 4G. Ook ITS-G5 is op zich niet helemaal vergelijkbaar met het wifi-netwerk dat u thuis gebruikt. De vergelijking afdoen als wifi vs. 5G is dus te kort door de bocht.

ITS-G5 is ouder, maar ook matuurder

Ingrid Moerman (imec IDLab)

“Het is inderdaad oudere technologie, gebaseerd op wifi. Maar ze is wel geschikt voor directe en snelle communicatie,” zegt professor Ingrid Moerman, verbonden aan onderzoeksinstelling imec. Zij leidt het draadloze onderzoek binnen imec IDLab aan de Universiteit Gent. In die hoedanigheid is zij ook betrokken bij testopstellingen die verschillende technologieën vergelijken.

Het alternatief voor ITS-G5 (wifi) is Cellular V2X wat vandaag wordt omschreven als 5G. “Maar alle testen die vandaag gebeuren gebruiken 4G-LTE technologie” nuanceert Moerman. “ITS-G5 is ouder, maar ook matuurder. Daar zijn vandaag ook verschillende chipsets op de markt die op grote schaal zijn getest.”

Het gaat bovendien niet om dezelfde 4G- en 5G-chips die vandaag en binnenkort in onze smartphone zitten. “Er zijn vandaag geen commerciële chips op de markt voor Cellular V2X. Het enige wat er vandaag is zijn prototypes. Die testen wij momenteel ook, maar je kan ze nog niet kopen als eindproduct.”

Patenten

Wie levert die prototypes? Vandaag is dat vooral chipgigant Qualcomm. Als Europa voor ‘5G’ kiest in plaats van ITS-G5, dan mag het bedrijf alvast rekenen op een financiële meevaller. Qualcomm heeft bovendien een hoop 4G- en 5G-gerelateerde patenten waardoor het ook langs de kassa passeert als concurrenten gelijkaardige chipsets maken.

Over welke technologie in praktijk het duurst zal zijn, spreekt Moerman zich niet uit. Maar ze nuanceert wel dat ITS-G5 open technologie is. “Beide technologieën zijn niet vrij van beperkingen wegens patenten en bijhorende licentiekosten. Patenten voor Cellular V2X zijn vooral genomen door Amerikaanse en Aziatische bedrijven, terwijl er voor ITS-G5 ook Europese bedrijven patenten bezitten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content