Britse waakhond: Google misbruikt macht bij advertentiediensten
Google misbruikt zijn dominante positie bij het aanbieden van advertentiediensten. Dat stelt de Britse mededingingswaakhond CMA na een voorlopig onderzoek. Het onderdeel van techconcern Alphabet zou zijn eigen diensten voorrang geven en concurrenten belemmeren om op gelijke voet te concurreren.
Het Verenigd Koninkrijk sluit zich daarmee aan bij de Europese Unie en de Verenigde Staten, die vergelijkbare zorgen over de techreus hebben geuit. ‘We hebben voorlopig vastgesteld dat Google zijn marktmacht gebruikt om concurrentie te belemmeren als het gaat om advertenties die mensen op websites zien’, zegt CMA-directeur Juliette Enser.
Google zelf zegt dat de kern van de zaak ‘berust op onjuiste interpretaties van de advertentietechnologiesector’, aldus Dan Taylor van de advertentietak. ‘We zijn het oneens met de visie van de CMA en zullen daar passend op reageren.’ De CMA zegt alle feedback van Google in overweging te nemen, voordat de waakhond een definitief besluit neemt.
Dominante rol
Europese toezichthouders hebben de dominante rol van Google in de online-advertentiemarkt ook bekritiseerd. Vorig jaar maakte de Europese Commissie bekend dat het grote techbedrijf zo dominant is dat afspraken over het beteren van zijn gedrag niet voldoende zijn. Google moet mogelijk een deel van zijn activiteiten afstoten, was toen het voorlopige oordeel van de commissie. Ook dreigde een miljardenboete.
Moet Google zichzelf splitsen na de veroordeling?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier