Google stopt met politieke advertenties in Europa

Pieterjan Van Leemputten

Google en zusterplatform YouTube zullen vanaf volgend jaar geen politieke advertenties meer tonen in de EU. Het bedrijf klaagt dat de nieuwe transparantieregels te onduidelijk zijn.

Google kondigt aan dat het in de loop van 2025 niet langer politieke advertenties zal tonen in de Europese Unie. Het zal er mee stoppen voor nieuwe Europese wetgeving in oktober 2025 van kracht gaat .Het gaat om de TTPA of Transparency and Targeting of Political Advertising.

Die regels moeten consumenten informeren, onder meer of een advertentie mikt op hen, wie er voor betaalt, hoeveel er werd betaald en voor welke verkiezingen ze bedoeld zijn. Ook moeten de gebruikers expliciet goedkeuring geven om politieke advertenties te mogen ontvangen.

Maar de definitie van politieke advertenties is volgens Google te breed waardoor het te moeilijk is om op een betrouwbare manier te identificeren welke inhoud Google moet tegenhouden in de EU. Het bedrijf spreekt van ‘Grote operationele uitdagingen en juridische onduidelijkheden.’

Eerder stopte Google al om gelijkaardige redenen met zulke advertenties in Frankrijk, Canada en Brazillië. Ook videosite YouTube, eveneens in handen van moederbedrijf Alphabet, zal om dezelfde reden geen politieke advertenties meer tonen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content