Meta riskeert Europese miljardenboete voor omstreden advertentiemodel

© MvdV

De Europese Commissie heeft het pad geëffend voor zware financiële sancties tegen Meta, de techreus boven Facebook en Instagram. Het advertentiemodel van het bedrijf overtreedt de Europese regels voor het gebruik van private gegevens, oordeelt de Commissie na een vooronderzoek.

Gebruikers van Facebook en Instagram kunnen met een betalend abonnement advertenties vermijden. Wie niet betaalt, stemt echter automatisch in met gerichte advertenties, waarvoor persoonlijke gegevens worden gebruikt. Dat advertentiemodel is in strijd met de vereisten van de Digitalemarktenwet (DMA), stelt de Commissie in haar voorlopige conclusies.

‘Keuze weer aan de gebruiker’

Meta laat gebruikers immers niet toe om te beslissen of het bedrijf hun persoonlijke gegevens al dan niet kan gebruiken voor advertenties. Om in lijn te zijn met de DMA, moeten ook gebruikers zonder abonnement de kans krijgen om aan te geven dat ze niet willen dat hun persoonsgegevens voor gerichte advertenties worden gebruikt, terwijl de dienstverlening hetzelfde blijft.

‘Meta heeft over de jaren heen gegevens van miljoenen Europeanen verzameld. De DMA is er om gebruikers de mogelijkheid terug te geven om te beslissen hoe hun data worden gebruikt en om ervoor te zorgen dat innovatieve bedrijven op een gelijk speelveld kunnen concurreren met de technologiereuzen’, zegt Eurocommissaris voor Interne Markt Thierry Breton.

Het gaat momenteel nog om voorlopige conclusies van de Europese Commissie. Een finaal oordeel volgt ten laatste eind maart 2025. Intussen heeft Meta wel al het recht om de bevindingen in te kijken en de Commissie schriftelijk van antwoord te dienen.

Poortwachters

Als het onderzoek het vermoeden van de Europese Commissie bevestigt, riskeert Meta een boete tot 10 procent van de wereldwijde omzet. Dat kan nog oplopen tot 20 procent in het geval van herhaalde inbreuken. De Commissie kan het bedrijf zelfs verplichten om bepaalde activiteiten af te stoten of overnames in de sector verbieden.

De Digitalemarktenwet legt de grote digitale bedrijven die kernplatformdiensten aanbieden (de zogenaamde ‘poortwachters’, zoals Meta, Google en Apple) bepaalde verplichtingen en verboden op om de concurrentie op de markt te verbeteren. Vorige week maakte Brussel ook al de de weg vrij voor zware financiële sancties tegen Apple.

Eerste DMA-boete in EU zou naar Apple gaan

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content