Europese Commissie lanceert campagne tegen online pesten
De Europese Commissie heeft een internationale campagne gelanceerd tegen online pesten. Ze doet dat naar aanleiding van de Europese ‘Safer Internet Day’.
De Europese Commissie heeft een internationale campagne gelanceerd tegen online pesten. Ze doet dat naar aanleiding van de Europese ‘Safer Internet Day’.
De campagne draait rond een filmpje van 1 minuut dat in 27 landen te zien zal zijn. Het Antwerpse reclamebureau LDV United, dat eerder ook tekende voor de promotiecampagne van de stad Antwerpen, haalde de opdracht van de Commissie voor de realisatie van het filmpje binnen. De kostprijs van de campagne is 600.000 euro.
In de filmclip kan je zien hoe een meisje terwijl ze op het internet aan het chatten is, transformeert in de scheldwoorden die ze naar haar hoofd geslingerd krijgt. De bedoeling is om jongeren ervan bewust te maken dat pesten op het internet even grote gevolgen heeft als van persoon tot persoon.
Onderzoek van de Universiteit Antwerpen wees uit dat 3 op de 10 jongeren al met dergelijke praktijken geconfronteerd zijn. Naast het pesten op zich wil de Europese campagne meer respect voor de privacy van internetgebruikers vragen. Op sociale netwerksites zoals Facebook of Netlog is het een trend geworden om profielen van andere mensen met foute informatie aan te maken. Zowel de jongeren als de ouders en de leerkrachten zijn zich volgens de Europese Commissie niet bewust van de schade die zoiets kan berokkenen.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier