Europese cookie-wetgeving kost 1,8 miljard euro per jaar

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Europese cookiewetgeving is een dure grap voor websites en voor internetgebruikers. De Amerikaanse denktank ITIF (Information Technology and Innovation Foundation) berekende dat de wet jaarlijks 1,8 miljard euro kost.

Cookies zijn kleine bestanden die lokaal worden opgeslagen op de computer of de smartphone van een bezoeker van een website. De programmaatjes onthouden instellingen (login, taalkeuzes, wachtwoorden), vergaren informatie, en houden het surfgedrag van de consument bij (tracking cookies).

In de e-commerce sector worden cookies vooral gebruikt om consumenten een ‘gepersonaliseerde shopervaring’ te kunnen geven. Wanneer je op de website van Coolblue bijvoorbeeld zoekt naar een laptop, krijg je nog wekenlang gerelateerde aanbiedingen en banners voorgeschoteld, ook op andere sites.

Europa besliste in 2009 al dat ‘toestemming’ een cruciale factor moest worden in de privacybescherming van de consument, en dat e-commerce en andere sites internetgebruikers moeten waarschuwen wanneer ze dergelijke cookies installeren. Hoe het concept ‘toestemming’ precies moest worden ingevuld, werd overgelaten aan de lidstaten zelf.

In sommige landen (waaronder Nederland) moeten webshops nu expliciet de toestemming vragen om een cookie te mogen installeren, en moeten surfers hun toelating geven via een popup op het scherm. In andere landen, zoals België en Duitsland, wordt de directieve minder strikt omgezet en volstaat een stilzwijgende en impliciete toestemming, bijvoorbeeld via de browserinstellingen.

Hoe dan ook lijkt de huidige cookiewetgeving een kostelijke affaire te zijn voor internetbedrijven. De Amerikaanse tech-denktank ITIF (Information Technology and Innovation Foundation) kwam op een kostprijs van 1,8 miljard euro per jaar uit voor ‘nalevingsuitgaven’ en kosten omwille van verloren productiviteit.

ITIF stipt aan dat kleinere webshops met minder middelen door de te hoge compliance-kosten kunnen beslissen om te passen voor gepersonaliseerde reclameboodschappen, waardoor ze benadeeld zijn ten opzichte van hun grotere concurrenten.

En internetgebruikers die geconfronteerd worden met moeilijk wegklikbare cookie notifications op hun scherm, verliezen minstens enkele seconden tijd, waardoor ze in sommige gevallen zelfs niet meer de moeite doen om verder te klikken.

De verschillende interpretaties van de e-Privacyrichtlijn in de Europese landen, belemmert vaak ook grensoverschrijdende online handel, waardoor webwinkels inkomsten kunnen mislopen.

In een reactie op het rapport van ITIF pleit Ecommerce Europe alvast voor een herziening van de e-Privacyrichtlijn in 2016. De lobbygroep wil Europese beleidsmakers stimuleren om een duidelijkere definitie van ‘toestemming’ te definiëren, die in alle landen van de EU geldt, en die niet op een andere manier kan geïnterpreteerd worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content