Facebook beconcurreert Google met ‘sociale zoekmachine’

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Nu Google+ steeds meer aan populariteit wint – de sociale netwerksite heeft intussen zo’n 400 miljoen geregistreerde gebruikers -, wil Facebook de zoekgigant ook gaan bekampen op zijn eigen terrein.

Nu Google+ steeds meer aan populariteit wint – de sociale netwerksite heeft intussen zo’n 400 miljoen geregistreerde gebruikers -, wil Facebook de zoekgigant ook gaan bekampen op zijn eigen terrein.

‘Online zoeken gaat niet langer enkel om simpele trefwoorden. Gebruikers willen heel specifieke vragen beantwoord zien. Bijvoorbeeld: naar welke leuke sushirestaurants zijn mijn vrienden de laatste zes maanden geweest, en welke van mijn contacten zijn vertrouwd met het bedrijf waar ik in zou willen gaan werken?’, zei Mark Zuckerberg eerder deze maand op een conferentie. ‘Hier ligt een grote kans voor ons, en op een gegeven moment zullen we ons daar zeker op gaan richten.’

In feite is Facebook al bescheiden stappen aan het zetten in de ontwikkeling van een ‘sociale zoekmachine’. Drie maanden geleden werd het woord ‘Zoek’ in de balk bovenin vervangen door ‘Zoek naar mensen, plaatsen en dingen’. Sinds twee maanden kunnen adverteerders gesponsorde ads toevoegen aan zoekresultaten. En vorige week begon Facebook met het uitrollen van een nieuwe functie die gebruikers de mogelijkheid biedt om al hun zoekopdrachten bij te houden.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat sociale netwerksites de zoekmachines gaan vervangen, maar als Facebook een algoritme weet te ontwikkelen dat vragen van gebruikers beantwoordt op basis van wat hun vrienden delen en leuk vinden, kan het Google zeker pijn doen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content