Facebook gaat gebruikers tonen welke Russische propaganda ze volgden

Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Facebook wil enkele van zijn Amerikaanse gebruikers vertellen of ze al dan niet Russische propaganda hebben gevolgd in de aanloop van de presidentsverkiezingen in 2016.

De techgigant plant een tooltje waarbij bepaalde gebruikers kunnen bekijken of ze pagina’s op Facebook en Instagram hebben ‘geliket’ of gevolgd die door het Kremlin zijn opgezet. De tool zal beschikbaar zijn voor een relatief klein deel van de 140 miljoen Amerikaanse gebruikers die zijn blootgesteld aan de propaganda. Het gaat dan om mensen die zelf een pagina gevolgd of geliket hebben, niet mensen die er eentje zagen omdat hun vrienden dat deden.

De tool komt er in een periode waarin Facebook het Amerikaanse Congres probeert te overtuigen dat het goed bezig is en geen extra maatregelen van bovenaf nodig heeft. Het bedrijf moest eerder toegeven dat, in de twee jaren voor de presidentsverkiezingen, ongeveer 29 miljoen Amerikaanse Facebook-gebruikers artikels op hun nieuwsfeed te zien kregen die werden gemaakt door het Internet Research Agency, het trollenleger van het Kremlin. Tot 140 miljoen gebruikers, van Facebook en Instagram samen, kunnen stukken op hun feed hebben gekregen die werden geproduceerd door dubieuze Russische bronnen. Zo’n 10 miljoen werden rond de eigenlijke verkiezingsdag dan weer advertenties geserveerd die gekocht waren door het Kremlin.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content