Facebook koopt advertentiedienst van Microsoft
De sociale netwerksite Facebook heeft de Atlas Advertiser Suite van Microsoft overgenomen. Over de deal werd al enkele maanden gefluisterd.
Hoeveel de site betaalt voor de overname wordt niet gezegd maar bronnen van CNBC spreken van een bedrag rond de honderd miljoen dollar. Atlas kwam in 2007 in handen van Microsoft toen het diens moederbedrijf aQuantive overnam.
In een blogpost zegt Facebook dat het de bedoeling is om het platform van Atlas verder uit te breiden. Er zal worden geïnvesteerd in de meetsystemen van de back-end. Tegelijk wordt de interface alsook de huidige suite aan advertentietools, zowel voor desktop als mobiel, verbeterd.
Aan huidige klanten van Atlas zegt Facebook dat de dienst voorlopig niet zal veranderen. Wel moet de aankoop er op termijn voor zorgen dat adverteerders een beter overzicht krijgen zodat ze het succes van hun Facebookcampagnes ten opzichte van advertentiebudgettten op de rest van het internet kunnen vergelijken.
Daar zit net het interessante voor Facebook. De site is anno 2013 een onmisbaar stuk van het sociale internet geworden, maar bokst op tegen Google dat vandaag heer en meester is op de online advertentiemarkt. Mogelijk kan Facebook met de overname van Atlas een versnelling hoger schakelen in de online advertentiemarkt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier