“Facebook nog lang niet aan verzadigingspunt in België”
Net zoals in Groot-Brittannië, is de groei van Facebook in België de voorbije drie maanden opmerkelijk vertraagd. Maar volgens social media expert Jo Caudron is die terugval slechts tijdelijk. “Binnen enkele jaren zit tot 90 procent van de Belgische internetpopulatie op het platform van Zuckerberg. De gijzeling zal compleet zijn.”
Net zoals in Groot-Brittannië, is de groei van Facebook in België de voorbije drie maanden opmerkelijk vertraagd. Maar volgens social media expert Jo Caudron is die terugval slechts tijdelijk. “Binnen enkele jaren zit tot 90 procent van de Belgische internetpopulatie op het platform van Zuckerberg.”
Het voorbije jaar is Facebook enorm gegroeid in ons land. Op nauwelijks 14 maanden tijd evolueerden we van 1,5 naar 3,5 miljoen gebruikers, ongezien voor een dergelijke dienst. Maar sinds juni stagneert de groei. Het voorbije kwartaal kon het populaire sociale netwerk nog maar een maandelijkse toename van 0,59 procent optekenen (goed voor ongeveer 20.000 nieuwe accounts). De penetratiegraad van 33,86 procent (op de hele Belgische populatie) blijft nu al een tijdje stabiel. Heeft Facebook zijn verzadigingspunt bereikt?
Online ondernemer en social media expert Jo Caudron meent alvast van niet. “Facebook zit nog lang niet aan zijn plafond in België”, klinkt het. “De huidige terugval is een tijdelijk fenomeen, dat deels te wijten is aan de vakantiemaanden.”
Volgens Caudron groeien sociale netwerken in golven. “De golf die we het voorbije jaar gezien hebben, was niet die van de early adopters (die internauten zaten al lang op Facebook), maar die van de actieve internetgebruikers die vooral op het werk surfen, en er bewust voor kiezen om de stap te zetten.”
“Misschien is die grote golf van internet literates intussen wel gepasseerd en komt er nu een tijdelijk rustpunt, maar dat Facebook nog flink gaat groeien in ons land, staat als een paal boven water”, meent Caudron. “Denk maar aan de 3,2 miljoen jongeren die vandaag op Netlog zitten. Binnen drie tot vijf jaar zijn ze dat platform ontgroeid, en zetten ze de stap naar het netwerk van Zuckerberg.”
De internetexpert verwacht ook veel van het mobiele internet. “In België lopen we serieus achter op het gebied van smartphones. Maar in de komende twee tot drie jaar gaat het gros van de gsm’s vervangen worden door iPhones, Android- of Windows Phone 7 toestellen, waarop je naar hartenlust kan Facebook’en.”
“Bovendien gaat het platform beschikbaar worden op televisie via diensten als iTV (Apple) en Google TV”, klinkt het nog. “Ook dan kan je er van op aan dat er weer heel wat nieuwe geïnteresseerden zullen bijkomen. Of als Facebook begint met de verkoop van interessante mediacontent via zijn platform.”
Eén van de belangrijke drivers voor de nieuwe golf zullen de bedrijven zijn. “Je ziet nu al dat er campagne-achtige websites gebouwd worden op Facebook-technologie. Er zijn nu al heel wat media- en andere bedrijven die vragen om te reageren via hun Facebookpagina. Als je daar aan wil meedoen, moet je gewoon een account hebben. De gijzeling is compleet (lacht).”
Caudron schat dat we tegen 2012 een penetratiegraad van 55 procent zullen bereiken, en dat tot 90 procent van de Belgische internetpopulatie lid zal zijn van Facebook. Vandaag prijkt België met 3.526.620 gebruikers op de 24ste plaats wereldwijd, en komen we net na Thailand, Egypte en Zweden.
Van de Belgische online populatie zit intussen al 48,36 procent op Facebook. Mannen klokken af op 51 procent, vrouwen op 49 procent. Meer dan de helft van de gebruikers (51,7 procent) zijn jongvolwassenen van 18 tot 34 jaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier