Fortis-betaalkaarten even geblokkeerd

Fortis-klanten die gisteren in de winkel met hun bankkaart wilden betalen, kregen nul op het rekest. Het betaalsysteem bleek geblokkeerd voor hen.

Fortis-klanten die gisteren in de winkel met hun bankkaart wilden betalen, kregen nul op het rekest. Het betaalsysteem bleek geblokkeerd voor hen.

Jean-Michel Dasnoy, communicatieverantwoordelijke bij betalingsverwerker Atos Worldline (voorheen Banksys), bevestigt: “Gisterenmiddag tussen 13u en 14u15 hebben we een beperkt probleem gehad, maar enkel met Fortis-bankkaarten. De middag is niet echt een piekmoment voor betalingen, dus hebben we ook geen zware dip in het aantal transacties ondervonden.”

Een technische verklaring komt bij Atos Worldline pas later, maar Dasnoy suggereert eventuele problemen bij Fortis. “Misschien liep er iets mis met de autorisatie voor betalingen bij Fortis? Dat moeten we nog onderzoeken.” Bij Fortis kaatsen ze bal alvast terug. “In onze kantoren en aan de loketten hadden we geen transactieproblemen,” klinkt het. “Enkel op het ‘externe’ netwerk, in de winkels, konden onze klanten niet betalen. Het probleem ligt dus bij de netwerkbeheerder.”

Na 14u15 waren de problemen in elk geval van de baan. De voorspelling voor het aantal transacties gisteren was vastgelegd 2,1 miljoen. Om 18u gisteravond klokte Atos Worldline af op 1,7 miljoen betalingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content