Geen spam meer in 2008

Steven T. Kirsch, de uitvinder van de optische muis, heeft een nieuw gouden ei gelegd. Zijn bedrijf Abaca claimt een nagenoeg waterdichte oplossing te hebben voor het weren van spam uit de inbox. De detectiedienst werkt met een soort van ‘reputatiescore’ van de ontvanger.

Steven T. Kirsch, de uitvinder van de optische muis, heeft een nieuw gouden ei gelegd. Zijn bedrijf Abaca claimt een nagenoeg waterdichte oplossing te hebben voor het weren van spam uit de inbox. De detectiedienst werkt met een soort van ‘reputatiescore’ van de ontvanger.

De software kijkt dus niet naar de inhoud of de afzender van een e-mail, maar naar de ontvangers. De hele basisidee is dat de spamratio – de verhouding tussen het aantal ongewenste en legitieme berichten – voor iedere persoon anders is, en dat een traditionele filter met ‘standaard’ regels niet goed genoeg werkt. Dus moeten de regels aangepast worden aan de ontvanger. Dat klinkt allemaal heel erg bizar, maar als je het systeem nader bekijkt ligt het wel volledig in lijn met de vele populaire sociale netwerksites. Abaca wil via een eigen gateway ‘reputatiescores’ berekenen voor de ontvangers en die combineren met een zekere (sociale) logica. Een e-mail die bijvoorbeeld naar een hele groep mensen wordt verstuurd die veel spam ontvangen, is naar alle waarschijnlijkheid spam. Spammers kunnen de reputatie van iemand overigens niet beïnvloeden, waardoor het manipuleren van de inhoud geen zin meer heeft.

Je zou ietwat smalend kunnen reageren als een bedrijf aankondigt de ultieme spamoplossing in huis te hebben, maar in het geval van Abaca denk je toch maar beter even na. Abaca is in augustus opgericht door Steven T. Kirsch die zeker geen onbekende is in Silicon Valley. Hij werd vooral bekend én rijk als de uitvinder van de optische muis, maar sindsdien heeft hij zich een aardige entrepreneur-reputatie aangemeten door onder meer vier start-ups op poten te zetten die zich elk bezig houden met het oplossen van gekende computerfrustraties. Kirsch heeft in Abaca vijf miljoen dollar geïnvesteerd en hij verwacht midden volgend jaar al winst te kunnen maken.

Sterke punten zijn volgens Kirsch dat er geen opleidingsperiode nodig is, dat het taalonafhankelijk werkt en dat het veel sneller werkt omdat de hele inhoud niet moet geanalyseerd worden. “Dat klinkt allemaal erg innovatief”, zegt Sunil Paul, oprichter van Brightmail in een interview met de New York Times, “maar tegelijk betwijfel ik of een ‘standalone’ anti-spambedrijf in de huidige securitymarkt nog wel een plaats heeft.” Sunil Paul heeft ook recht van spreken, want Brightmail – een van de anti-spam pioniers – werd in 1997 gekocht door Symantec dat de technologie prompt in zijn eigen producten integreerde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content