Gemeente Mol en schoenenketen Torfs hebben gebruiksvriendelijkste sites

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Het is donderdag World Usability Day. Aan de vooravond daarvan, op woensdag 7 november, werden in Zaventem awards uitgereikt voor de meest gebruiksvriendelijke Belgische websites. Die van de Gemeente Mol en schoenenretailer Torfs schoten de hoofdvogel af.

Het is donderdag World Usability Day. Aan de vooravond daarvan, op woensdag 7 november, werden in Zaventem awards uitgereikt voor de meest gebruiksvriendelijke Belgische websites. Die van de Gemeente Mol en schoenenretailer Torfs schoten de hoofdvogel af.
De site van de Gemeente Mol, ontwikkeld door het Brugse ICT-bedrijf LCP, rijfde de juryprijs voor de gebruiksvriendelijkste overheids- of non-profit website binnen, en ging daarbij de Stad Mechelen en AZ Sint-Lucas vooraf. “De webstek van de Gemeente Mol heeft een overzichtelijke navigatie, duidelijke rubriekspagina’s en een homepage die resoluut de kaart trekt van de toptaken van de bezoekers, zoals openingsuren en contactinfo”, oordeelde de jury.

In de categorie ‘meest gebruiksvriendelijke bedrijfs- of commerciële website’ haalde de door webbureau Glue ontworpen website van schoenenretailer Torfs het van Corona Direct en Accent Jobs. “De site van Torfs bevat een uitstekende commerciële homepage, een goede implementatie van responsive design, een duidelijke foutopvang en een aangename besteprocedure”, klonk het bij de jury.

De publieksprijs ging naar de Stad Mechelen, die met 24,6 procent van de in totaal 3000 stemmen beter deed dan Corona Direct (18 procent) en Joker (17,9 procent). De webstek van Mechelen werd ontwikkeld door AnaXis.

Het was de vierde jaargang van de Belgische Usability Awards, een initiatief van de usability-experts en informatie-architecten van AGConsult. Dit jaar waren er 103 inzendingen en werd er voor ruim 20.000 euro aan prijzen uitgedeeld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content